Gminne Przedszkole w Baranowie

Ciekawe strony internetowe

Telewizja Polska bliżej dzieci i młodzieży

Kanał dziecięcy TVP ABC zaprasza w godzinach 8:00-13:00 na codzienne, edukacyjne pasmo dla dzieci w różnym wieku. Wśród wielu propozycji Anteny jest m.in. emitowany codzienne program „Al-chemik”, który w przystępny sposób wyjaśnia zjawiska chemiczne i fizyczne oraz „Zaczarowany świat”, dzięki któremu dzieci zrozumieją trudne pojęcia związane ze sztuką. TVP ABC zaprasza najmłodszych, również na takie programy jak: „Teleranek”, „Zagadki zwierzogromadki”, „Zwierzaki czytaki” oraz „Studio ABC”. Ciekawy repertuar dla dzieci i młodzieży jest dostępny również w serwisie TVP VOD.

( https://vod.tvp.pl/kolekcja/to-sie-nie-nudzi,47078659 )

w wyeksponowanym module są do wyboru filmy fabularne i dokumentalne, seriale oraz programy dla dzieci i młodzieży.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci, młodzieży oraz ich rodziców programy emitowane w ramach pasm edukacyjnych – zarówno w TVP ABC, TVP Kultura, jak w serwisach internetowych – nie będą przerywane reklamami.

Polskie Radio Dzieciom,

jest to całodobowa stacja radiowa. To przestrzeń dla dzieci i dorosłych.
Od 7.00 prezentowane jest pasmo dla dzieci.

W ramówce stacji znajdują się audycje edukacyjne, naukowe i rozrywkowe rozwijające wyobraźnię i budujące kreatywność dzieci. Pasmo wieczorne, kierowane do dorosłych do osób dorosłych to kompendium wiedzy w zakresie wychowania, rozwoju, kultury i sztuki.
Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom starają się być wszędzie tam, gdzie dzieje się coś interesującego i wartościowego dla najmłodszych. Duży nacisk stawiany jest na realizowanie misji edukacyjnej i przestrzegania poprawności językowej.
Poprzez audycje pełne dźwięków program ten wpływa na rozwój wyobraźni i buduje w dziecku kreatywność. Audycje wspomagają proces edukacji dzieci, odnosząc się bezpośrednio, ale również pośrednio do programu nauczania, rozszerzając zakres zdobywanej wiedzy.
Polskie Radio Dzieciom dba o kulturę przekazu i sposób bycia. Jest to ogromny potencjał do kształtowania postaw i przekazywania wartości, które są bezcenne, zwłaszcza dla dzieci.

Audycji można słuchać na telefonie, tablecie i radioodbiorniku DAB+.
https://www.polskieradio.pl/18,Dzieci

Rada Pedagogiczna
Gminnego Przedszkola w Baranowie


Grupa „Zielone Żabki”

Drodzy Rodzice!

Zachęcamy Państwa do wspólnej nauki poprzez zabawę realizując jednocześnie materiał, który jest zgodny z podstawą programową. Pamiętajmy również, że dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.

Oto nasze propozycje :

Tydzień „Witaj, wiosno!”- karty pracy nr 13, 14, Wyprawka nr 30, 31.

  • zabawa ruchowa „Bocian i żabki”- dziecko skacze jak żabka, na hasło, Bocian!, zastyga w bezruchu a bocian (Rodzic) sprawdza czy się poruszy. Można powtarzać kilka razy.
  • „Gniazdo”- dziecko maluje papierowy talerzyk brązową farbą. Gdy ta wyschnie, nakleja paski papieru kolorowego w różnych odcieniach brązu lub czerni. Na koniec można położyć do środka styropianowe jajeczka.
  • „Ptasie memory”- zabawa z wykorzystaniem kart memory nr 30,31.
  • „ Zdrowe kanapki”-wykonanie wraz z dzieckiem warzywnych kanapek.

Tydzień „ Zwierzęta na wiejskim podwórku”- karty pracy nr 15, 16, Wyprawka nr 32.

  • Zabawa taneczna z dzieckiem do utworu „Trzy kurki” (dostępny na YouTube)
  • Przeczytaj dziecku wiersz „ W gospodarstwie” i razem naśladujcie odgłosy zwierząt:

Pieje kogut już od świtu:
Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo
Gdacze: – W lewo!
Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum!
Kot cichutko miauczy: – Miau.
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

  • Wspólne śpiewanie piosenki „Stary Donald farmę miał” (dostępna na YouTube)

Tydzień „Wielkanoc”- karty pracy nr 17, 18, Wyprawka nr 33.

  • W tym tygodniu warto porozmawiać z dzieckiem na temat tradycji Świąt Wielkiej Nocy, zaprosić dziecko do wspólnego wykonywania potraw świątecznych i malowania pisanek.
  • Dzieci mogą wykonać koszyczek wielkanocny z wykorzystaniem Wyprawki nr 33.

Życzymy miłej zabawy
Barbara Socha, Anna Darkowska

 


Grupa „Biedroneczki”

 

Drodzy Rodzice!

Zachęcamy Państwa do wspólnej nauki poprzez zabawę razem z dzieckiem. Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać również na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu.

Oto nasze propozycje:

Tydzień – „I oto przyszła Pani Wiosna!” i „Mali ekolodzy” karty pracy str. nr 30, 31, 32, 33,34, 35, 36, 37.

  • „Wiosenny wietrzyk”- wytnij razem z dzieckiem paski z zielonego papieru kolorowego, naśladując wiosenny wiatr, dmuchajcie na paski. Wykonujcie wdech nosem i długi wydech ustami.
  • Wysłuchaj i rozpoznaj wraz z dzieckiem odgłosy ptaków- nagranie dostępne na YouTube- Ptaki Polski – Wiosenne Odgłosy Ptaków
  • Porozmawiaj z dzieckiem w jaki sposób segregujecie śmieci w domu.
  • Narysujcie śmieciarkę, uwzględniając osobne pojemniki na różne odpady.

Tydzień – „Kosmiczne przygody”- karty pracy str. nr 26, 27, 28, 29.

  • Na podstawie wiersza p.t. „Astronauta” T. Plebańskiego porozmawiaj z dzieckiem kim jest astronauta.

Co tu robić? Nudzi mi się …
Nudzą klocki, nudzi misiek,
nudzą kredki, nudzi auto …
Wiem! Zostanę astronautą !
W szopie, z drugiej strony domu,
zrobię stację kosmodromu.
Jabłka w sadzie to planety,
a jaskółka to komety.
Sień to Mars! A tamta ściana
to Mgławica Magellana!
Studnia będzie czarną dziurą.
Lampa? Gwiazdą. Tylko którą?
Trzy, dwa, jeden, zero, zero
Startujemy! Och! Meteor!
Aj, nabiłem sobie guza!
Start! Kierunek Betelguza!

  • Poobserwuj z dzieckiem niebo wieczorem, jeśli zauważycie spadającą gwiazdę pomyślcie życzenie!
  • Wytnij razem z dzieckiem gwiazdy z kolorowego papieru (6 sztuk), mogą być różnej wielkości, poukładajcie je od najmniejszej do największej. Policzcie je wspólnie.
  • Roboty- zatańcz razem z dzieckiem do ulubionej piosenki naśladując ruchy robota.

Tydzień „Zabawy na każdą pogodę” i „Wielkanoc”- karty pracy str. nr 38, 39, 40, 41.

  • „Pogoda jest jak…”- pobaw się z dzieckiem w kończenie zdań. Np. Gdy jest zimno, to…, „Deszcz jest jak…, Podczas upałów można… .
  • Wykonaj wraz z dzieckiem techniką dowolną pracę plastyczną p.t. „Pogoda za oknem”.
  • Posegreguj wraz z dzieckiem części garderoby charakterystyczne dla różnych typów pogody.
  • W tym tygodniu warto porozmawiać z dzieckiem na temat tradycji Świąt Wielkiej Nocy, zaprosić dziecko do wspólnego wykonywania potraw świątecznych i malowania pisanek.

Życzymy miłej zabawy
Anna Kruk, Anna Darkowska

 


Grupa „Pszczółki”

Drodzy Rodzice!

Zachęcamy Państwa do wspólnej nauki poprzez zabawę realizując jednocześnie materiał, który jest zgodny z podstawą programową. Pobyt w domu może być także okazją do prowadzenia rozmów z dzieckiem, tłumaczenia otaczających nas zjawisk.
Inne działania o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa.

Oto nasze propozycje:

Tydzień- „Kosmos- Co to takiego?”- karty pracy str. nr 36, 37, 38, 39, 40, 63.

  • „Co to jest wszechświat?”- jeśli macie w domu albumy o tematyce kosmos, obejrzyjcie je razem, wskażcie planety naszego układu słonecznego.
  • Zabawy z literami „F’ i „f”- przeglądając ulubioną książkę wskazujcie literę „F’ i „f”.
  • Dziecko może napompować balonik, Rodzic go zawiązać , balonik można wykorzystać we wspólnej zabawie, rzucanie nim do siebie, turlanie go do siebie.
  • „Świat kojarzy mi się z …”- dokończcie te zdanie.
  • Możecie wykonać wraz z dzieckiem pracę plastyczną, dowolną techniką p.t. „Co będzie za sto lat?”.

Tydzień-”Duzi i mali obrońcy przyrody.”- karty pracy str. nr 41,42, 43, 44, 45, 64.

  • Porozmawiaj z dzieckiem w jaki sposób segregujecie śmieci w domu.
  • „Kula z papieru”- wykonajcie kule np. z kartek z gazet i zorganizujcie zawody rzut do celu. Wspólnie przeliczajcie ile kul trafiło do celu. Określajcie kto wrzucił mniej, a kto więcej.
  • Można zapoznać dziecko z zapisem graficznym litery „J”, „j”- karta pracy str. 64.
  • „Taniec przyjaciela przyrody”- zatańcz z dzieckiem do ulubionej piosenki.
  • Pobaw się z dzieckiem w zabawę „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
  • Wytnij z dzieckiem z papieru kolorowego figury geometryczne (koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat), nazwijcie je i przyklejcie na kartce papieru.

Tydzień- „Witaj wiosno!”- karty pracy nr 46, 47,48, 49,50, 51, 65.

  • Na podstawie opowiadania „Jak chomik szukał wiosny” A. Galicy ( dostępne po wpisaniu w wyszukiwarkę Google tytułu opowiadania ) można porozmawiać z dzieckiem na temat oznak nadejścia wiosny.
  • Obejrzyjcie wraz z dzieckiem prezentację o wiosennych kwiatach, słuchając utwór A. Vivaldgiego „Wiosna”. Prezentacja dostępna na YouTube – Zwiastuny wiosny – rozpoznajemy wiosenne kwiaty.
  • Wspólnie z dzieckiem możecie założyć „Mały ogródek wiosenny”- rzeżucha.
  • Można zapoznać dziecko z zapisem graficznym litery „H” i „h” – karta pracy str.65.
  • W tym tygodniu warto porozmawiać również z dzieckiem na temat tradycji Świąt Wielkiej Nocy, zaprosić dziecko do wspólnego wykonywania potraw świątecznych i malowania pisanek.

Pozostałe karty pracy można wykonać z dzieckiem w miarę możliwości.

Życzymy miłej zabawy
Joanna Piórkowska
Agnieszka Deptuła


Grupa „Krasnoludki” – 6-latki

Drodzy Rodzice!

z powodu zaistniałej sytuacji w naszym kraju do 10 kwietnia 2020 roku

POZOSTAJEMY W DOMU!

dlatego też, zachęcam do wykonania kart pracy z Placu zabaw część 3

Temat – „W marcu jak w garncu” – karty  22ab, (litera W,w)23ab, 24ab, 25ab, kącik grafomotoryczny 30a.

Temat – „Porządki w ogrodzie” – karty 27ab (litera C,c), 28ab, 29ab (znak +,=), kącik grafomotoryczny 30b.

Temat – „Witaj wiosno” – karty 31ab, 32ab (litera G,g), 33ab, 34ab,

Temat – „Zwierzęta na wiejskim podwórku” – karty 35ab (litera Ł,ł), 36ab, 37ab, 38ab, kącik grafomotoryczny 39ab.

Temat – „Wielkanoc” – karty 40ab, 41ab, 42ab, 43ab

 wychowawca

Agnieszka Zalewska


Nasze propozycje zabaw badawczych, wykonania eksperymentów
i prac plastycznych dla naszych przedszkolaków.

1) Mieszanie kolorów – eksperyment pokazuje, w jaki sposób, mieszając podstawowe kolory, możemy stworzyć inne. Potrzebne będą: naczynia (np. słoiki), woda, oliwa i barwniki spożywcze. Wlewamy wodę tak, by zajmowała ½ naczynia. Następnie zabarwimy ją. Pozostała przestrzeń uzupełniamy oliwą i dodajemy drugi kolor. Słoiki zakręcamy. Przy potrząsaniu kolory się mieszają, pote wracają na swoje miejsce.

2) Tęcza z cukierków – do tego eksperymentu wystarczą: biały talerz, opakowanie kolorowych cukierków (najlepszy efekt z cukierków Skitels) i odrobina wody.Wykładamy cukierki na talerzu tak, by tworzyły koło. Polewamy wodą, czekamy chwilę i… gotowe!

3) Kolorowa sól – Wystarczą: talerzyk, sól kuchenna i kolorowe kawałki kredy. Maluch rączkami wałkuje kredę po soli, która dzięki temu przybiera kolor kredy.

4) Wyhoduj własną roślinkę – do doświadczenia „od nasionka do rośliny: potrzebujemy nasion (najlepiej rzeżuchy), trochę waty, wodę, podstawkę pod doniczkę (kubek po jogurcie będzie w sam raz). Wkładamy watę na dno podstawki. Całość zalewamy wodą tak, by woda się nie wylewała, zaś wata była odpowiednio nasączona. Na wilgotna powierzchnię z watowego dna rozsypujemy nasiona rzeżuchy. „Doniczkę” najlepiej postawić na parapecie, by codziennie podziwiać zachodzące zmiany – jak pęcznieją i kiełkują nasiona, jak rosną i jak zaczynają pojawiać się pierwsze listki. Po upływie około 10 -12 dni wyhodowana rzeżucha nadaje się do spożycia.

5) Zwierzątka z plasteliny – ulepcie wspólnie dowolne zwierzątko/a z plasteliny, możecie stworzyć wystawę lub własne małe zoo.

6) „Paluszkowe kwiaty”– pomaluj dłoń sobie i dziecku pędzelkiem i farbą plakatową w kolorze zielonym. Odbijcie dłonie na czystej kartce papieru. Domalujcie wspólnie kolorowe płatki, i liście do łodyg, które powstały z waszych palców, później trawę, niebo, słońce. Piękny ogród prawda?

7) „Uciekający pieprz”– do wykonania tego eksperymentu potrzebne będą: głęboki talerz, woda, pieprz, płyn do naczyń. Talerz wypełniamy po brzegi wodą. Następnie na jego powierzchnię sypiemy delikatnie pieprz. Myjemy palec w płynie do mycia naczyń i przykładamy go na środek talerza. Obserwujemy co się będzie działo, gdy pieprz ma kontakt z płynem. Jest to doskonały sposób na wyjaśnienie dzieciom dlaczego, tak ważne jest mycie rąk. (pieprz jako uciekające zarazki)

8) Przepis na domowe barwniki – do wykonania potrzebne będą: różnokolorowa bibuła, woda. Do szklanek wrzucamy dość dużą ilość bibuły, (jedna szklanka- jeden kolor) którą następnie zalewamy wodą. Za pomocą łyżki ściskamy krepinę, tak by dała z siebie jak najwięcej koloru i gotowe 🙂

 

Życzę miłej i ekscytującej zabawy
Agnieszka Deptuła


Język angielski

Witam serdecznie,

zachęcam do korzystania ze strony internetowej https://englishplaybox.pl/ .
By móc korzystać z zasobów do wspólnej zabawy z językiem angielskim należy założyć bezpłatne konto klikając w zakładkę Zaloguj a następnie w Zakładanie konta.

W zakładce- Lekcje cyfrowe- polecam w szczególności:

Czerwony Play Box dla grup 3-4- latki– rozdziały 1-4 do powtórzeń,
rozdz. 5- Numery- w miarę możliwości w każdym tygodniu 2 zajęcia.
23-27 marzec- zajęcia 1-2,
30 marzec- 3 kwiecień- zajęcia 3-4
6- 10 kwiecień- zajęcia 5-6

– Niebieski Play Box- grupa 5- latki– rozdziały 1-4 do powtórzeń,
rozdz. 5- Liczymy kształty-w miarę możliwości w każdym tygodniu 2 zajęcia.
23-27 marzec- zajęcia 1-2,
30 marzec- 3 kwiecień- zajęcia 3-4
6- 10 kwiecień- zajęcia 5-6

– Zielony Play Box- grupa 6- latki– rozdziały 1-4 do powtórzeń,
rozdz. 5- Jestem szczęśliwy!-w miarę możliwości w każdym tygodniu 2 zajęcia.
23-27 marzec- zajęcia 1-2,
30 marzec- 3 kwiecień- zajęcia 3-4
6- 10 kwiecień- zajęcia 5-6

Życzę miłej zabawy,
Anna Darkowska


W odpowiedzi na zaistniałą sytuację, ale także na apel Ministra Edukacji Narodowej, a przy tym chcąc zachęcić dzieci do przebywania w domu i naukę; przygotowaliśmy serię pakietów materiałów dydaktycznych do wspólnej domowej nauki rodziców i dzieci.

(kliknij w link poniżej)

Dzieci uczą rodziców w domu…

 

http://czasdzieci.pl/

Portal zawiera strefę dla dziecka, w którym znajduje się wiele ciekawych propozycji zabaw, gier i działań dla dziecka.

www.buliba.pl 

Strona dla dzieci w wieku od 2 do 8 lat zawierająca wiele gier i zabaw edukacyjnych, twórczych, zręcznościowych, gry na spostrzegawczość, a także gry polegające na segregowaniu przedmiotów. Można tam znaleźć również gotowe do wydrukowania zaproszenia, kolorowanki, czy bileciki do prezentów

www.ciufcia.pl

Strona przeznaczona jest dla małych dzieci i rodziców. Zawiera ponad 130 zabaw zaprojektowanych przez psychologów, tak by wspierać komunikację rodziców z małymi dziećmi oraz rozwijać ich wszechstronny rozwój

www.barbie.com 

Oficjalna strona lalki Barbi. Można wybrać się z Barbi na zakupy, poprzymierzać ciuchy, poczatować z jej przyjaciółmi, zwiedzić jej dom i poznać wiele innych sekretów Barbi. Na stronie także gry flash on-line dla dzieci.

www.kolorowe-obrazki.pl

Całkiem spory wybór wysokiej jakości kolorowanek dla dzieci. Zwierzęta: ssaki, płazy, gady, ptaki, ryby, owady, dinozaury. Rośliny: owoce, warzywa, kwiaty, grzyby. Pojazdy: samochody, samoloty. Kolorowanki edukacyjne: literki (alfabet), cyferki. Labirynty, mandale, przedmioty, Kolorowanki świąteczne: Boże Narodzenie, Wielkanoc.