Gminne Przedszkole w Baranowie

Grupa „BIEDRONECZKI”

Ponownie witam wszystkie   –  BIEDRONECZKI

Dzisiaj  zaczynamy nowa tematykę, a będzie to: „PRACA ROLNIKA”.

PONIEDZIAŁEK  12.04.2021r

Temat dnia: Praca rolnika

I
Zabawy dowolne w swoich domowych kącikach zabaw według pomysłu dzieci. Porządkowanie miejsca zabawy.

Układanie puzzli

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/122403-farma-na-wsi

Zestaw ćwiczeń porannych .
„Pracowity dzień rolnika”- dziecko naśladuje wszystkie wymieniane czynności, jakie wykonuje rolnik na roli np. sianie zboża, sadzenie warzyw, pielenie grządek, zbieranie owoców, koszenie zboża.

Inna propozycja- do wyboru. Ćwiczymy tak jak ta dziewczynka:

https://www.facebook.com/watch/?v=205483073999497

II „O czym będziemy rozmawiać w tym tygodniu ?” – rebus 
Rodzic mówi słowa ( rakiety, okno, lalki, nuty, igloo, kot) a dziecko dzieli wyraz na sylaby i głoski. Dziecko zapisuje na kartce pierwsze głoski z usłyszanych wyrazów i te głoski będą rozwiązaniem naszego tematu.

Słuchanie wiersza:
„Na podwórku” sł. Ewa Stadtmuller

Na podwórku zamieszanie,
Każdy czeka na śniadanie,
Głodny kot na płot się drapie,
a gospodarz smacznie chrapie.

Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
A nie w łóżku sobie leżeć!

Pieje kogut kukuryku!
Nie ma ziarna dziś w kurniku!
Krowa muczy, kwiczy prosię:
Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.

Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
A nie w łóżku sobie leżeć!

Gdy gospodarz to usłyszał,
Krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,
Fantastyczny sen dziś miałem,
Więc przerywać do nie chciałem.

Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
A nie w łóżku sobie leżeć!

Rozmowa dotycząca treści utworu:
O kim był ten wiersz?
Co robił gospodarz, a co powinien robić?
Jakie zwierzęta budziły gospodarza?
Jakie inne prace wykonuje rolnik?

 Karta Pracy 3.35  Ćwiczenia grafomotoryczne.

Praca rolnika” zabawa naśladowcza. Rodzic czyta historyjkę, natomiast dziecko naśladuje wszystkie wskazane czynności lub zwierzęta występujące w opowiadaniu.

„Praca rolnika” Emilia Raczek
W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok – świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko. Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.

„Praca rolnika” – film edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=nhBm9se9M4o

„Co robi rolnik?” zabawa słownikowa. Dzieci dopowiadają możliwe zakończenie zdań:
Rolnik od rana …..
Rolnik dba o….
Praca rolnika jest…..

III Zestaw ćwiczeń gimnastycznych 

  1. Siad rozkroczny twarzą do siebie. Naprzemienne skłony i leżenie (przeciąganie partnera).
    Siad rozkroczny twarzą do siebie. Dziecko  dotyka  stopami stóp rodzica, unoszą nogi lekko w górę i „jadą na rowerze” : szybko – wolno.
    3. Siad tyłem. Dziecko wykonuje skłon do kolan, a rodzic delikatnie kładzie się na jego plecach-  i zmiana.
    4. Siad skulny. Dziecko zwija się w kłębek, a rodzic usiłuje rozwiązać „paczkę”.
    5. Improwizacja ruchowa przy muzyce – waszej ulubionej. Swobodny taniec indywidualnie oraz w parach (według inwencji dzieci) w tempie wolnym oraz szybkim.
    6. Prowadzenie „ślepca”. Dziecko zamyka oczy i jest prowadzone przez rodzica po mieszkaniu w różnych kierunkach- i zmiana, teraz rodzic jest prowadzony przez dziecko.
    7. „Winda”. Dziecko i rodzic stoją, opierając się o siebie plecami. Trzymając się pod ręce, próbują najpierw usiąść, a następnie wstać.
    8. Pozycja stojąca. Dziecko stoi w rozkroku, rodzic przechodzi na czworakach pod „mostkiem”- pomiędzy nogami partnera; i zmiana- teraz rodzic próbuje przejść .
    9. Leżenie na plecach. Dziecko leżące jest turlane delikatnie przez rodzica na brzuch i znów na plecy.

    WTOREK 13.04.2021r

    Dzisiaj dowiemy się co słychać w kurniku. O to propozycja zabaw :

    Temat dnia: „Co dzieje się w kurniku?”

    1. „Jajko” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy  https://www.youtube.com/watch?v=tqWUM_Cmzhk

    Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dzieciom pytania: O kim był ten wiersz? Jakie było to jajko? Jak skończyła się ta przygoda dla tego jajka?

    1. „Do czego potrzebne nam są jajka?”– zabawa słownikowa. Dzieci wymyślają różne przeznaczenia jajek.
    2. „Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowo-naśladowcza.  https://www.youtube.com/watch?v=-fr5o-OeqIs
    3. „Kogut” – zabawa plastyczna.  https://www.youtube.com/watch?v=orI_yF1YKrk
    4. „Dobieranie cieni zwierząt w pary” – zabawa dydaktyczna. Należy skorzystać ze strony  https://drive.google.com/file/d/0BzD2URs2Hx4eTWU0Q3N3TUNtNVU/view pobrać kartę z cieniami zwierząt, wyciąć i dobrać w pary.
    5. „Skaczemy, biegniemy” – zabawa ruchowa  https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA
    6. Pamiętajcie o spacerze na świeżym powietrzu.

    Miłego dnia i udanej zabawy!

    ŚRODA 14.04.2021r

    Temat dnia: „Co się dzieje w zagrodzie”
    1. Na początek piosenka dziecięca Głowa ramiona kolana pięty BZYK.tv …  https://www.youtube.com › watch

    Powtarzamy piosenkę kilkakrotnie za każdym razem śpiewając ją coraz szybciej i coraz szybciej pokazując poszczególne części ciała.

    2.Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? YouTube · Pozytywnie Nakręcona Mama Zwierzęta na wsi część 2 (gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają, zadania). Rozmowa na temat obejrzanego filmu.

    3.Zabawa matematyczna. Rodzice przygotowują liczmany ( klocki, patyczki) dla  dziecka. Dzieci mają za zadanie ułożyć na kartce odpowiednią liczbę liczmanów i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków.
    1)W zagrodzie są: 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
    2)W kurniku mieszkają: 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki. Ile ptaków mieszka w kurniku?
    3)Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty, 3 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
    4) W oborze są: 4 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
    5) Na podwórku stoi : 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?

    4. Karta pracy: s.37. Przeliczanie elementów częściowo niewidocznych, rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.

    5.Posłuchajcie wiersza: Wiersze dla dzieci – Wanda Chotomska – Dlaczego cielę …https://www.youtube.com › watch  Rozmowa na temat wiersza. Rozwijanie słownika czynnego, rozwijanie logicznego myślenia.

    CZWARTEK 15.04.2021

    Temat dnia: „Praca rolnika dawniej i dziś”

    1. Gdy odgadniecie zagadkę, dowiecie się o kim będą dzisiejsze zabawy:

    To nie aktor – choć ma rolę,

    A ta rola, to jest pole,

    Od roli nazwa zawodu pochodzi,

    Czy już wiesz i kogo chodzi?              ROLNIK

    1. Razem z rodzeństwem, albo rodzicami, przypomnijcie sobie piosenkę do zabaw pt „Rolnik sam w dolinie” https://www.youtube.com/watch?v=fnXMYTQehn4, możecie ją zilustrować za pomocą własnoręcznie wykonanych sylwet z papieru..
    2. A teraz obejrzyjcie film pt „Żniwa wczoraj i dziś” https://www.youtube.com/watch?v=2PCSZqAZ1IM

    oraz obrazy do tematu „W gospodarstwie dawniej i dziś”.

    4.Dla relaksu zaśpiewajcie sobie piosenkę pt: „Stary Donald” z elementami ćwiczeń ortofonicznych, głośno i wyraźnie naśladujcie odgłosy zwierząt…. https://www.youtube.com/watch?v=LnPpNI2OWts lub Karaoke dla dzieci Była babuleńka z linią melodyczną ( www …

    5.Karta pracy KP.38 –Przewidywanie następstw wydarzeń- rozwój wzrostu ziemniaka.

    1. Z pewnością dowiedzieliście się, czym różniło się życie na wsi dawnej i dzisiejszej, a teraz spróbujcie uzupełnić tekst wiersza brakującymi wyrazami, pamiętając, że muszą się rymować :

    Rolnik orze na……… (traktorze)

    pług  się……. (obraca), przewraca się…….. (skiba).

    Chciałby skończyć przed …………(wieczorem),

    Lecz nie zdąży ……… (chyba).

    Chciałby ziarno……. zasiać i patrzeć jak……. (rośnie),

    By, gdy przyjdą żniwa, było mu….. (radośnie),

    By ta ciężka ……….( praca) cała na coś mu się ….. (zdała).

    Mam nadzieję, że udało Wam się odgadnąć wszystkie słowa?..  

     

    7. Na koniec na podstawie filmów i swojej wiedzy namalujcie farbami obrazek na temat pracy rolnika.

    PIĄTEK 16.04.2021

     Temat dnia: Rolnik-producent żywności

    1. „Koza” – zabawa grafomotoryczna według Elżbiety Minczakiewicz. Rodzic przygotowuje dla dziecka kartkę A4, ołówek, kredki. Rodzic czyta tekst i jednocześnie demonstruje sposób rysowania poszczególnych elementów wyróżnionych w tekście. Następnie kilkukrotnie mówi tekst, a dziecko rysuje.

    Koza Elżbieta Minczakiewicz

    Prostokąt niewielki, a do tego nóżki.

     Z prawej strony łebek, a przy nim dwa różki.

     Z tyłu krótki ogon, z przodu prosta broda…

    Tak!… uparta koza prawie już gotowa!

    2.„Kto jest producentem żywności” – zabawa słownikowa.(źródło: you tube) https://www.youtube.com/watch?v=XNPdEthWJO0

    Po obejrzeniu  filmu rodzic zapoznaje dziecko z pojęciami: producent, żywność. Prosi dziecko, by określiło, co takiego produkuje rolnik, po co on to robi oraz jak ważna jest praca rolnika dla wszystkich ludzi.

    3.Produkty ekologiczne– zobaczcie film, porozmawiajcie na temat jego treści. https://www.youtube.com/watch?v=XNPdEthWJO0

    4. Praca w KP3.39 – dopasowywanie produktów do źródeł ich pochodzenia. Dziecko podaje nazwy produktów. Przyporządkowuje produkty źródłom ich pochodzenia. Rysuje kwadrat, koło lub trójkąt przy właściwych produktach

    5.„Zwierzęta z wiejskiego podwórka” – zagadki słuchowe. Dziecko słucha nagrań z odgłosami zwierząt z gospodarstwa. Zadaniem dziecka jest rozpoznać zwierzęta po głosie i podać ich nazwy.

    https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

    6.„Dopowiedz i zrób” – zabawa z rymami. Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynności, o których jest mowa w zdaniach:

     Powiedz: „prosię” i podrap się po nosie.

     Powiedz: „koń” i wyciągnij do mnie dłoń.

     Powiedz: „krowy” i dotknij palcem głowy.

     Powiedz: „króliczki” i nadmij policzki.

     Powiedz: „kaczuszka” i dotknij łokciem brzuszka.

     Powiedz: „psy” i klaśnij – raz, dwa, trzy.

    7.  Zapraszam wszystkie dzieci do wysłuchania bajki relaksacyjnej o małym kotku : Audiobook dla dzieci – Bajka relaksacyjna o małym Kotku

     Pozdrawiam i życzę udanego weekendu. Korzystajcie ze słonecznych dni.

     

    Katecheza w grupie Biedronek

    Drodzy rodzice otwórzcie poniższe linki i obejrzyjcie wspólnie z dziećmi:
    22 Niedziela Milosierdzia Rok liturgiczny czesc 2 (1)
    tem 41 Podrecznik pieciolatki Spotkania dzieci Bozych (2)
    https://youtu.be/984Jyp65J_Y 

Język angielski- 13.04.2021r.

W tym tygodniu proponuję utrwalenie nowego słownictwa poprzez słuchanie i odgrywanie piosenki tematycznej „Clap, Clap, Pat, Pat!”:

Po raz pierwszy przeczytaj dziecku słowa piosenki, następnie ustańcie razem i zaśpiewajcie, obrazując jej treść ruchem.

 

My hands…clap, clap, clap! ( Wyciągnij przed siebie ręce. Klaśnij trzykrotnie)

My head…pat, pat, pat! ( Wskaż swoją głowę i poklep się w nią trzykrotnie)

My tummy…rub, rub, rub!( Wskaż swój brzuch i go pomasuj)

My legs…pat, pat, pat! ( Wskaż swoje nogi i je poklep)

My toes…tap, tap, tap!( Wskaż swoje palce u nóg i popukaj nimi w podłogę)

(2x)

 

Guess what!– przygotujcie marker, kredkę lub ołówek i czystą kartkę z bloku. Szepnij dziecku na ucho nazwę jednej części ciała z powyższej piosenki. Jeśli narysuje prawidłowo, szepnij kolejne słówko. Możecie się również zamienić rolami.

 

Życzę miłej zabawy

Anna Darkowska

 

Dzień dobry wszystkim !!!! Jak Wasze samopoczucia?

Mam nadzieję , że macie siłę na następne  zadania.

Źródło: Pomoce dydaktyczne WSiP

Wtorek 6.04.2021r.

1. Proszę o przeczytanie wiersza dziecku i przeprowadzenie rozmowy na temat pisanek.

„Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Gellner.
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

Porozmawiajcie z dzieckiem na temat treści wiersza. Niech dziecko opowie: Jak wyglądały pisanki? Gdzie one leżały? Porozmawiajcie także o tym, jak w Waszym domu przygotowujecie  pisanki.

2. Możecie wykonać kartę pracy 45 (rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne). Zadaniem dziecka jest wyszukanie wielkanocnych symboli pokazanych na górze  i kolorowanie ich według wzoru.

3. Zabawa ruchowa „Ostrożnie jak z jajkiem”- do zabawy potrzebne wam będzie jajko. Usiądźcie wraz z dzieckiem na podłodze w siadzie płaskim. Ręce oprzyjcie z tyłu na podłodze. Ułóżcie jajko po jednej ze stron, a następnie unieście wyprostowane nogi nad podłogę i przenieście je nad jajkiem, tak aby go nie dotknąć. Ćwiczenie powtórzcie 6–8 razy.

4. Zabawa badawcza „Które to jajko?” – jest to propozycja zabawy badawczej, dzięki której dziecko dowie się, jak można rozpoznać, czy jajko jest surowe czy gotowane. Do tego zadania potrzebne będą dwa jajka- surowe i gotowane. Zastanówcie się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe,  a drugie gotowane. Niech dziecko poda swoje propozycje. Niech dziecko wprawi w ruch obrotowy oba jajka. Obserwujcie
 wspólnie ich ruch i określcie, które z nich kręci się szybciej. Na koniec eksperymentu rozbijcie jajko i sprawdźcie, czy dziecko miało rację. Dziecko powinno wysnuć wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i  obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

5. Zabawa badawcza „Jak zbudowane jest jajko  Proszę  przygotować dla dziecka jedno jajko ugotowane na twardo.
Zadaniem dziecka jest określenie właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obrać jajko ze skorupki,
– określić wygląd, zapach, smak,
– nazwać części jajka: białko, żółtko, skorupka.

Środa 7.04.2021r.

1. Zabawa dydaktyczna „Wielkanocne potrawy”. Wspólnie z dzieckiem porozmawiajcie, o potrawach  wielkanocnych w Waszym domu. Możecie obejrzeć filmiki:

* !!! Źródło: strona internetowa: Kliknij
* !!! Źródło: strona internetowa: Kliknij

  1. Wykonajcie kartę pracy 46 (rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności językowych). Zadaniem dziecka jest skreślenie produktów, z których nie zostały zrobione potrawy; podział nazw potraw na sylaby i kolorowanie właściwej liczby kwadratów; znalezienie i podanie po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.

    3.”Rytmiczne klockowe powtarzanki”- do tego zadania potrzebna będzie nam skakanka, bądź sznurek oraz klocki. Ułóżcie ze skakanki na podłodze kształt mazurka (ciasto wielkanocne). Poproś dziecko, aby przy użyciu klocków wykonało dekorację na „cieście”. Pamiętajcie, że mają to być rytmy, które się powtarzają.

    4. Zabawa dydaktyczna „Liczymy zajączki”- do tego zadania potrzebna będzie kartka z czterema symbolicznie narysowanymi zajączkami oraz kredki. Zadaniem dziecka będzie:
    * Dorysować 2 zające. Ile zajączków masz na kartce?
    * Dorysować  jeszcze jednego zająca! A teraz, ile masz zajączków na kartce?
    * Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat!

    Czwartek 8.04.2021r.

    1. Zabawa dydaktyczna „Wielkanocny koszyczek”– Rodzicu przypomnij dziecko, co wkładaliście do wielkanocnego koszyczka. Niech dziecko odpowie na pytania: Co to jest święconka? Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinno się iść? Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Dlaczego?
    Wytłumacz dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego: jajka – nowe życie, baranek
    – symbol Pana Jezusa, owies – wiosna, wędlina – dostatek, chleb – żeby go nigdy nie zabrakło, babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.

    2. Zabawa ruchowa „Jajko na łyżce” – do tego zadania potrzebujemy łyżkę i jajko (może być gotowane bądź sztuczne), zabawki (klocki, samochodziki), sznurek.
    Dziecko ustawia się na linii startu, trzyma na łyżce jajko. Zadaniem dziecka jest przejść od linii startu do linii mety starając się nie zgubić jajka. Zabawę można urozmaicić tworząc tor przeszkód, np. układając linię ze sznurka po której ma stąpać dziecko; lub ułożyć pojedyncze zabawki (klocki, samochodziki),  tak aby dziecko musiało przejść slalomem pomiędzy nimi.

    3. Wykonajcie kartę pracy 47 (rozwijanie percepcji wzrokowej, opowiadanie treści obrazka)
     Zadaniem dziecka jest uzupełnienie obrazków nalepkami. Dziecko wypowiada się, jakie produkty można włożyć do święconki, a następnie koloruje pola zgodnie z kodem.

    4. Zabawa dydaktyczna Liczymy pisanki – do tego zadania potrzebne będą nam szablony pisanek bądź liczmany (10 sztuk).
     Możemy wykorzystać pisanki wielkanocne, które stworzyliśmy wraz z dziećmi w czasie Świąt Wielkanocnych.
    Zadaniem dziecka jest operowanie, manipulowanie liczmanami i rozwiązywanie treści zadań.
    Dziecko podpisuje rozwiązanie za pomocą cyfr lub narysowanych kresek. Treści zadań:

    – Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?
    – Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
    – Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem?
    – W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?
    Drogi Rodzicu kolejne zadania możesz tworzyć według własnego pomysłu.

    Piątek 9.04.2021r.

    1. „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.

    Nasz stół wielkanocny
    haftowany w kwiaty.
    W borówkowej zieleni
    listeczków skrzydlatych,
    lukrowana baba
    rozpycha się na nim,
    a przy babie –
    mazurek w owoce przybrany.
    Palmy pachną jak łąka
    w samym środku lata.
    Siada mama przy stole,
    A przy mamie tata.
    I my.
    Wiosna na nas
    zza firanek zerka,
    a pstrokate pisanki
    chcą tańczyć oberka.
    Wpuśćmy wiosnę,
    Niech słońcem
    zabłyśnie nad stołem
    w wielkanocne świętowanie
    jak wiosna wesołe!

    Porozmawiajcie na temat wiersza. Niech dziecko odpowie na pytania: Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny? Czym jest udekorowany? Co stoi na nim? Kto siada przy stole? Kto zerka na wszystkich zza firanek? Możecie również porozmawiać, o tym, jak wyglądał Wasz stół wielkanocny, jakie tradycje dekorowania stołu obowiązują w Waszym domu.

2. Wykonajcie kartę pracy 48 (rozwój społeczny, rozwijanie percepcji wzrokowej).
Zadaniem dziecka jest wycinanie fragmentów obrazka ze strony 51 i naklejenie ich we właściwe miejsca, a następnie dokończenie ozdabiania obrusu.

Zabawa paluszkowa „Zajączki”  Pobawcie się wraz ze swoim dzieckiem w zabawę paluszkową. Naśladujcie słowa wierszyka, za każdym razem chowając kolejny palec. Na koniec zaplećcie palce obu dłoni i lekko kołyszcie splecionymi dłońmi. Rodzicu podczas zabawy możesz utrwalać angielskie nazwy liczebników:
jeden – one, dwa – two, trzy – three, cztery – four, pięć –five.

Zajączki – Małgorzata Barańska
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.

4. Zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych „Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – podsumujcie wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych.
Pytania, które możesz zadać swojemu dziecku:
W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?
Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?
Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus?
Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?
W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła?
Jakie produkty wkładamy do święconki?
Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?

 

Język angielski 

                                   

W ramach nauki i zabawy zdalnej proponuję zapoznanie się

z materiałem on- line :

https://www.youtube.com/watch?v=sQbSfZu26B8
 
Powtarzajcie kilkukrotnie, wspólnie nazwy poszczególnych części garderoby.

Dla chętnych zamieszczam również kartę pracy do pobrania :

KARTA PRACY

 

Temat tygodnia „WIELKANOC”

Witam serdecznie wszystkie Biedronki 

Przed nami dwa tygodnie nauki zdalnej.

Bardzo dziękuje wszystkim dzieciom i rodzicom za zaangażowanie i pomoc w realizacji treści programowych.

Temat najbliższego tygodnia to:  Święta, Święta, biją dzwony!”

Poniedziałek 29.03.2021

Zaczynamy dzień od porannej gimnastyki – przygotujcie do tych ćwiczeń małą piłeczkę:

  • Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe – biegamy na paluszkach po pokoju. Na sygnał rodzica „Pokaż piłeczkę” – podbiegamy i pokazujemy naszą piłeczkę.
  • Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wysoko – nisko” – na hasło rodzica „wysoko” – dziecko podnosi piłeczkę do góry, trzymając ja oburącz. Na hasło „nisko” – dziecko robi przysiad podparty, dotykając piłeczką podłogi.
  • Ćwiczenia tułowia – dziecko w siada na podłodze w siadzie skrzyżnym i toczy wokół siebie piłeczkę. Na sygnał rodzica „zmiana” – zmienia kierunek toczenia piłeczki.
  • Podskoki „Przeskocz piłeczkę” – spróbuj przeskoczyć obunóż przez piłeczkę leżącą na dywanie. Na początku rodzic może asekurować dziecko, trzymając je za ręce.
  • Swobodny marsz po pokoju.

Proszę o przeczytanie wiersza dziecku i przeprowadzenie rozmowy na temat zwyczajów wielkanocnych.

  1. „ Tradycje wielkanocne”
    Kiedy nadchodzi wiosna
    mina się staje radosna,
    bo ciepło i słońce grzeje,
    odzyskujemy nadzieję.

     

    Niedługo będzie Wielkanoc,
    takie święta radosne
    budzimy się wcześnie rano
    bo już czujemy wiosnę.

    Okna cudnie umyte,
    mieszkanie posprzątane,
    stoły pięknie nakryte,
    no i baziami przybrane.

    Na stole pysznią się baby,
    które upiekła mama,
    syn chciał je polukrować
    ale zrobiła to sama !

    Koszyczek ze święconką
    na środku stołu stoi
    obok- święcony baranek
    z cukru i nic się nie boi !

    I cała misa pisanek,
    malowały je dzieci
    w wielkanocny poranek
    piękniejszych nie znajdziecie.

     

    Niedługo do stołu zasiądzie
    calutka nasza rodzina,
    śniadanie zjemy w zgodzie,
    tak się Wielkanoc zaczyna .

    Nazajutrz dyngus wypada
    cieszy się dzieci gromada
    będą polewać się wodą
    to dla nich jest przygodą !

    Jednak niech każdy pamięta,
    że nie po są święta,
    wystarczy małym kubeczkiem
    dla żartu polać troszeczkę…

Drodzy Rodzice możecie porozmawiać z dzieckiem na temat treści wiersza, nadchodzących świąt, odwołać się do poznanych już wiadomości swojej pociechy, a także o waszych przygotowaniach do świąt, o zwyczajach, które pielęgnujecie.
Zaprezentujcie dzieciom koszyczek wielkanocny (nie musicie drukować obrazków, możecie je tylko obejrzeć jako zdjęcia), a także pozwólcie im na swobodną wypowiedź o tym, co się w nim znajduje. Wyjaśnijcie symbolikę, znajdujących się w nim przedmiotów. Pomoże Wam w tym film: film https://www.youtube.com/watchv=84MQP7KNC2g&feature=emb_rel_end 

Możecie wykonać kartę pracy 40-41(kształtowanie radości związanej z wyrażaniem radości, rozwijanie percepcji wzrokowej, przeliczanie.

2.„Jajko” – masażyk.

 

Rodzic wykonuje masażyk dziecku na plecach, potem zmiana ról.

Wykonujemy takie same ruchy symetrycznie po obu stronach pleców. Zabawę powtarzamy kilka razy, za każdym razem zmieniając kierunek koła (obrót o 180o ).

Jajko  Beata Gawrońska

Idzie jajko pod górę,  – kroczymy palcami po plecach z dołu do góry.               Zawadziło o chmurę.  – delikatnie łapiemy opuszkami palców  uszy.                Na dół się stoczyło, – po obu stronach pleców rysujemy pętelki z góry na dół. Całe się rozbiło. – Obiema rękami rysujemy koła na dole pleców.

3. Zabawa “Szukamy jajka”. Potrzebne nam będzie jakieś jajko (najbezpieczniej sztuczne). Zabawa typu “ciepło – zimno”. Chowamy gdzieś w pokoju jajko, a dziecko ma je znaleźć. Podpowiedzi udzielamy mówiąc czy jest ciepło (czyli blisko) czy zimno (daleko).

Wtorek 30.03.2021

  1. „Wielkanocne porządki”– jak wyglądają wiosenne porządki w waszych domach? Jak dzieci mogą pomóc rodzicom w takich porządkach? Dlaczego życie w bałaganie jest trudne? Pomóż mamie w przedświątecznych porządkach? Zadbaj o ład i prządek w swoim pokoju.
  2. Karta pracy nr 42. (rozwijanie słuchu fonemowego, ćwiczenia grafomotoryczne).
  3. Praca plastyczna „Zaprojektuj pocztówkę wielkanocną” (karta pracy) Samodzielne zaprojektowanie świątecznej pocztówki. Przeżywanie emocji i uczuć związanych z oczekiwaniem na święta i podejmowanie działania w przedstawianiu swoich emocji i uczuć używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu – praca plastyczna. Wycinanie, naklejanie, rysowanie… – technika dowolna. Wyślij pocztówkę ze świątecznymi życzeniami bliskim osobom, np. dziadkom.
  4. Zabawa ruchowamoże być przeprowadzona też na podwórku. Ćwiczymy pod dyktando rymowanki M. Markowskiej:
    Ręce w przód,
    ręce w górę
    i podskokiem aż pod chmurę.
    Ręce w dół,
    ręce w bok,
    nogi wykonują skok.
    Wszyscy ćwiczą bez wyjątku 
    (maszerujemy)
    zaczynamy od początku.

Rymowanki można nauczyć się na pamięć i bawić się nią na spacerach lub w domu.

Środa 31.03.2021

  1. Zabawa ruchowa „Ukryte jajka”– odszukiwanie ukrytych w pokoju sylwet jajek. Określanie ich położenia (do tej zabawy potrzebne będą sylwety jajek, wycięte z papieru).

R. chowa w różnych miejscach papierowe jajka w pokoju. Dziecko szuka jajek, a następnie określa miejsce, gdzie zostały one znaleziona. Przelicza jajka.

2. Karta pracy nr. 43. (Przeliczanie figur geometrycznych, odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli).

3. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem ulepionych jajeczek.

– Przeliczanie w zakresie znanym dziecku. Zwracamy uwagę na poprawność liczenia (dziecko pokazuje jajko, wymawia liczebnik powoli i dokładnie) – Klasyfikowanie według kolorów – Przeliczanie elementów zbiorów w danym kolorze – Układanie rytmów i ich odtwarzanie – Tworzenie własnych rytmów.

4. Masażyk  relaksacyjny wspólnie z rodzicami. Dziecko siada tyłem do rodzica, następnie rodzic czyta wierszyk i wykonuje opisane poniżej czynności na placach dziecka:

Stary niedźwiedź mocno śpi i o wiośnie śni:

Śniła mu się pisaneczka ta co cała jest w kropeczkach (uderzenia paluszkami- kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

I w wesołe krateczki (rysujemy krateczkę)

Ta w malutkie ślimaczki (rysujemy ślimaczki)

I żółciutkie kurczaczki (rysujemy kurczaczki- kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Cii… wiosna, wiosna ach to ty! (całymi dłońmi)

Czwartek 01.04.2021

  1.  „Dzień żartów” Pryma-aprilis nie wierz, bo się pomylisz. Zapoznanie z przysłowiem. Wyjaśnienie pojęcia „co to są żarty” – tworzenie żartów językowych i sytuacyjnych. Wczuwanie się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia.
  2. Przypomnimy sobie piosenkę związaną ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi.

 Śmigus-Dyngus piosenka

W poniedziałek Wielkanocny wiatr poganiał chmurki,

by zrosiły ciepłym deszczem zajączka i kurki.

Schował się zajączek w trawie, a kurki w kurniku.

Czy to deszcz, czy śmigus dyngus, wietrzyku-psotniku?

Ref.:

Śmigus-dyngus to zabawa.

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

  1. Taniec kurcząt w skorupkach M. Musorgskiego – zabawa ruchowa przy muzyce.

Dzieci zmieniają się w kurczątka, które przy nagraniu muzyki wykluwają się z jajek i wyruszają zwiedzać świat. Dzieci ruchami ciała, mimiką i głosem najpierw naśladują kurczątka zwinięte w jajeczku, następnie wolno zaczynają się poruszać, prostują się, wyciągają łapki i głowy- wykluwają się ze skorupek. Potem wyruszają w drogę, która prowadzi pod górę. Idąc, kołyszą się na boki. Następnie turlają się z górki i trafiają do kurnika, gdzie czeka na nie mama kwoka z pysznym śniadaniem.

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

  1. Karta pracy nr. 44 (rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne).

Piątek 02.04.2021

  1. Sianie rzeżuchy – praktyczna działalność dzieci. Będą potrzebne: nasiona rzeżuchy, mały pojemnik np. po serku lub talerzyk, wata lub płatki kosmetyczne, woda.
  2. „W poszukiwaniu jajka”– określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo, rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku (do tej zabawy przygotuj: jajko ugotowane na twardo, jabłko, mandarynkę, gruszkę, małą piłeczkę i  nieprzezroczysty worek).

R. pokazuje jajko ugotowane na twardo. Prosi, aby dziecko uważnie przyjrzało się mu, dotknęło go i podało cechy charakterystyczne. Następnie umieszcza
w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, piłeczkę, jajko. Dziecko bez kontroli wzroku wkłada rękę do worka i odnajduje w nim jajko. Wymienia cechę jajka, która pozwoliła mu odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.

3. Praktyczna działalność dzieci z wykorzystaniem materiału naturalnego – wykonanie palmy wielkanocnej. Pomoce: gałązki wierzby, bukszpan, gałązki bazi, kolorowa bibułka, kolorowe wstążeczki…

4. Zabawa językowanauczcie się tego krótkiego wierszyka na pamięć i powiedzcie swoim najbliższym w nadchodzące święta.

Malutki baranek ma złote różki,

pilnuje pisanek na trawce z rzeżuszki,

gdy nikt nie widzi chorągiewką buja

i cicho beczy – wesołego Alleluja.

  1. .„Złap koguta” – zabawa ruchowa bieżna.

Dzieci wkładają kawałek sznurka (wstążki) z tyłu za pasek spodni lub spódnicy – symbolizują one ogon. Na hasło rodzica: łapę koguta! rodzic  zaczynaj gonić dziecko, które jest kogutem. Po złapaniu zamiana ról.

 

KOCHANI, ŻYCZĘ WAM I WASZYM RODZICOM ZDROWYCH I WESOŁYCH ŚWIĄT.

BĄDŹCIE SZCZĘŚLIWI I RADOŚNI

 I NIECH ZAJĄCZEK O WAS NIE ZAPOMNI.

ŚCISKAM MOCNO!!!

 

Katecheza w grupie Biedronek


Drodzy rodzice otwórzcie poniższe linki i obejrzyjcie wspólnie z dziećmi:

https://youtu.be/NP1aEBz5og8 – Wielki Czwartek

https://youtu.be/uxGmmLGbrps – Wielki Tydzień

https://youtu.be/sC4o9AuysWw – Bajka o Zmartwychwstaniu Pańskim

https://youtu.be/PrCTwTwCVXU – Życzenia Wielkanocne