Gminne Przedszkole w Baranowie

Grupa „KRASNOLUDKI”

Grupa „Krasnoludki” – 6-latki

Drodzy Rodzice!

z powodu zaistniałej sytuacji w naszym kraju

POZOSTAJEMY W DOMU!

dlatego też, zachęcam do wykonania kart pracy z Placu zabaw część 4

Tydzień – 22.06. – 26.06.2020r

„WAKACJE”  – karty  43ab, 44ab , 45ab, 46ab, 47ab, kącik grafomotoryczny 48ab.

 

Atrakcje w Bezpieczne Wakacje – kliknij i obejrzyj

 1. Góry, nasze góry – słuchanie wiersza, wytłumaczenie pojęć: hale, baca.

Góry, nasze góryJanina Porazińska

Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.

Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.

Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.

Kto was przewędrował? Góral rodowity.

Po lekturze wiersza rodzic zadaje dziecku pytania: Kto to jest góral? Gdzie według wiersza góral wypasa owce?, Co to są hale?, Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach? rodzic prezentuje napisy: hale, baca, owce, Tatry, dziecko je czyta, następnie układa z liter Alfabetu.

2. „Na górskim szlaku” – rodzic tworzy tor przeszkód imitujący górski szlak. Podczas jego pokonywania mogą pojawić się przeszkody, np. przejście po kamieniach (woreczki), skok przez kałuże (obręcze), przejście przez kładkę nad strumykiem (ławeczka), wąska ścieżka (długi sznurek / skakanka). Dziecko wraz z rodzeństwem i rodzicami idą jedno za drugim, zachowując bezpieczne odległości, ostrzegając się nawzajem przed niebezpieczeństwem, pomagają sobie wzajemnie.    

3. „Bezpieczeństwo w górach” – kliknij i obejrzyj

4. „Górski pejzaż” – praca plastyczna. Dziecko wraz z rodzicem wspólne maluje górski pejzaż. (farby)

6. „Nad morzem” – rodzic prezentuje dziecku na mapie Polski obszar Morza Bałtyckiego. Zachęca dziecko do podawania nazw państw, które mają dostęp do morza, odczytuje nazwy polskich rzek, które do niego uchodzą. Następnie rodzic prezentuje zdjęcia przedstawiające krajobraz morski: mewy, fale i wiatr. (Internet, pocztówki, ilustracje, książki) Zadaniem dziecka jest rozpoznawanie i wyodrębnienie głoski w nagłosie (pierwsza głoska wyrazu) i wygłosie (ostatnia głoska w wyrazie) słów: mewy, fale, wiatr i ułożenie nowych słów zaczynających się od wyodrębnionych głosek (słowa powinny być związane z morzem). rodzic zwraca uwagę, że w języku polskim nie występują wyrazy zaczynające się od głoski y”

 6. „Zapamiętaj ten wzór” – rodzic układa ze sznurka na dywanie wzór fali. Dziecko chodzi wzdłuż sznurka drobnymi kroczkami. Następnie rodzic usuwa sznurek, a dziecko idzie według zapamiętanego wzoru.

7. Bezpieczeństwo dzieci nad wodą – kliknij i obejrzyj

8. „Tacki z piaskiem” – zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem tacek z piaskiem. Dziecko wykonuje rysunki według własnego pomysłu – palcem, patykiem, drugą stroną kredki. Następnie odwzorowuje gotowy obrazek na papierze. Mogą także posmarować wybrane elementy obrazka klejem i posypać je piaskiem

9. ” Wakacyjne podróże” – bajka do słuchania

10. „Wyruszamy w podróż” – rozmowa kierowana na temat planowania podróży. Rodzic pyta dziecko:

O czym należy pamiętać, gdy wyrusza się w podróż?

Dziecko tworzy listę rzeczy, które są niezbędne, np. na wycieczce w górach, na wakacjach nad morzem, na wycieczce w lesie, nad wodą, na łące. Następnie rodzic omawia środki transportu, którymi można udać się w podróż. Prezentuje bilety lotnicze, autobusowe i kolejowe. (Internet) Zwraca uwagą na atrakcje turystyczne danego regionu, miejsca, które warto zobaczyć.

11. Wakacyjne rady – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. Rodzic mówi: Żeby wakacje były przyjemne i bezpieczne, trzeba zachowywać się w odpowiedni sposób. Posłuchaj wiersza z wakacyjnymi radami i postaraj się je zapamiętać

Wakacyjne rady  – Wiera Badalska

Głowa nie jest od parady,

służyć ci musi dalej.

Dbaj więc o nią i osłaniaj,

kiedy słońce pali.

 

Płynie w rzece woda

chłodna, bystra, czysta,

tylko przy dorosłych

z kąpieli korzystaj.

 

Jagody nieznane,

gdy zobaczysz w borze:

Nie zrywaj! Nie zjadaj! –

bo zatruć się możesz.

 

Urządzamy grzybobranie,

jaka rada stąd wynika:

Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,

nie wkładaj go do koszyka.

 

Biegać boso jest przyjemnie,

ale ważna rada:

– idąc na wycieczkę pieszą dobre buty wkładaj!

Po przeczytaniu wiersza rodzic rozmawia z dzieckiem  na temat jego treści. Prosi o wymienienie i omówienie wszystkich rad, które się w nim znalazły, dziecko notuje je w dostępny sposób (rysuje lub pisze), po skończeniu dziecko notuje inne wakacyjne rady.

12. „Przestrzegaj zasad” – rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przypomnienie numerów alarmowych: 112, 999, 998, 997. Rodzic pokazuje ilustracje i przypomina zasady dotyczące bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przykładowe ilustracje:

Dzieci bawiące się pod parasolem.

Dzieci kąpiące się w obecności rodziców.

Palenie ogniska w dozwolonym miejscu.

Sprzątanie śmieci po wypoczynku w lesie.

 13. „Pomocne znaki” – nauka odczytywania znaków. Rodzic prezentuje znaki, które informują, co wolno robić, lub zakazują różnych aktywności ze względu na możliwe niebezpieczeństwa. Dziecko próbuje sam sformułować, co oznaczają konkretne znaki, np.: pole namiotowe, plaża strzeżona, punkt informacji turystycznej, zakaz kąpieli, zakaz rozpalania ognisk. Dziecko porównuje kształty i kolory znaków.

 14. Mamo, tato jadę na wakacje!praca plastyczna. Dziecko za pomocą rysunku informuje, gdzie chciałoby pojechać na wakacje, wykonuje pracę dowolną technika.

15. BEZPIECZNE WAKACJE – piosenka – kliknij i posłuchaj

16. NIECH ŻYJĄ WAKACJE – piosenka

„Do widzenia przedszkole”

„Hej, przedszkole” – kliknij i posłuchaj

 

„Pożegnanie przedszkola”- wiersze, wierszyki z animacją – kliknij zobacz i posłuchaj

„Przedszkola czas już minął” – kliknij i posłuchaj

Pa,Pa,Pa…

„Wakacji czas” – piosenka na zakończenie 

 

 wychowawca

Agnieszka Zalewska


Język angielski

FATHER’S DAY!

DADDY DADDY

Daddy, daddy let me say

I love you in every way

I love you for all you do

I love you for being you

Daddy, Daddy let me say

Have a happy Father’s Day!

Laurka dla taty do pobrania tutaj !- Laurka Play Box 3

Piosenka do wspólnego przesłuchania z tatą „I Love my daddy!”

 

Drodzy Rodzice,

 

https://englishplaybox.pl/

By móc korzystać z zasobów do wspólnej zabawy z językiem angielskim należy założyć bezpłatne konto klikając w zakładkę Zaloguj a następnie w Zakładanie konta.

W zakładce- Lekcje cyfrowe- polecam w szczególności:

Zielony Play Box- grupa 6- latki rozdziały 1-7 do powtórzeń oraz w miarę możliwości:

2226 czerwiec wracamy do Play Box 2 niebieski – rozdział 7- Pogoda- zajęcia 5-6-7-8.

Zachęcam do wykonania kart pracy rozdz. 7 w otrzymanych książkach Play Box 2.

 

 

Nowy materiał leksykalny wprowadzamy dzieciom za pomocą kart obrazkowych

( lub z wykorzystaniem prezentacji z lekcji cyfrowych).

Prezentujemy dany obrazek, wypowiadamy słowo w języku angielskim, następnie wspólnie z dzieckiem, kilkakrotnie powtarzamy słowa. 

Polecam również piosenki do wspólnego słuchania i śpiewania:

Hello!- piosenka na przywitanie

Days of the week- piosenka o dniach tygodnia

I can clap- piosenka o środkach transportu

 

Zarówno dzieciom jak i Państwu dziękuję za trud włożony w pracę zdalną.

Życzę wesołych, przepełnionych bezpieczną zabawą wakacji,

oraz samych sukcesów w nowym etapie edukacyjnym jakim będzie 1 klasa!

Kindergarten Graduation Song- Piosenka na zakończenie przedszkola

Thank You- Piosenka na koniec roku szkolnego

Piosenki na wakacje do wspólnego śpiewania i tańczenia :

Summer Song for Kids 1 ”

Summer Song for Kids 2”

 

Życzę miłej zabawy

Anna Darkowska

 


Zabawy dla dzieci w domu – 15 propozycji zabaw bez telewizora

WHO o wpływie mediów cyfrowych na rozwój dzieci

Wśród najczęstszych zagrożeń rozwoju dziecka wymienia się telewizję oraz ekrany, które emitują szkodliwe światło. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) maluchy do 2. roku życia nie powinny w ogóle korzystać z mediów cyfrowych, a dzieci w wieku 2–5 lat nie powinny spędzać przed ekranem (sedentary screen time) więcej niż godzinę dziennie, zgodnie z zasadą im mniej, tym lepiej. W czasie korzystania z mediów cyfrowych dzieciom powinni towarzyszyć rodzice, aby tłumaczyć na bieżąco to, co dzieje się na ekranie telewizora, tabletu czy smartfona.

Gry i zabawy, w które można bawić się w domu

Eksperci rekomendują, aby czas spędzany przed monitorem zastąpić aktywnymi zabawami i grami. Jeżeli przebywamy z dzieckiem w domu, warto przeznaczyć ten czas na czytanie, śpiewanie, wymyślanie historii lub rozwiązywanie łamigłówek. Można zaproponować dzieciom również zagadki obrazkowe, które rozwijają logiczne myślenie, oraz bogato ilustrowane książki dla dzieci rozwijające umiejętność opowiadania. Poniższe pomysły na zabawy wszechstronnie wspierają rozwój dzieci i dostarczą im mnóstwo frajdy, zarówno podczas samodzielnych aktywności, jak i w rozgrywkach z rodzicami i rodzeństwem.

Poniżej przedstawiam 15 pomysłów na zabawy z dziećmi w domu, które podzieliłam na:
– zabawy sensoryczne dla najmłodszych dzieci
– zabawy językowe dla dzieci
– zabawy wspierające rozwój myślenia logicznego i kreatywność
– zabawy badawcze, eksperymenty, quizy i gry edukacyjne

– Zabawy sensoryczne dla najmłodszych dzieci

1. Samodzielne przygotowanie mas sensorycznych

Samodzielne przygotowanie mas sensorycznych (np. masy solnej, domowej ciastoliny czy ciągliwego gluta) zajmuje chwilę, a stwarza dzieciom możliwość zapoznania się z nowymi fakturami, konsystencjami, smakiem, zapachem czy kolorem. Można z nich lepić, poszukiwać ukrytych w nich przedmiotów, gnieść, wałkować, rzucać nimi lub wkładać je do foremek.

2. Zabawy słuchowo-muzyczne

Zabawy słuchowo-muzyczne polegające na rozpoznawaniu, jaki instrument gra, który ze sprzętów domowego użytku wydaje konkretny dźwięk, lub naśladowanie rytmu wygrywanego przez inną osobę, świetnie rozwijają zmysł słuchu.

3. Nazywanie produktów spożywczych

Nazywanie produktów spożywczych (określanie ich smaku: słodkiego, słonego, gorzkiego lub kwaśnego), wąchanie przypraw i rozpoznawanie ich po zapachu oraz łączenie ze sobą produktów, których smaki ze sobą współgrają, rozwija zmysł smaku i węchu, wyobraźnię kulinarną oraz oswaja z różnymi konsystencjami produktów.

4. Układanie puzzli

Układanie puzzli i wyszukiwanie mniejszych elementów z ramki na głównym obrazku, zbieranie określonego rodzaju kwiatów na łące czy zabawa w memory z odnajdywaniem subtelnych różnic między obrazkami rozwija zmysł wzroku, koordynację oko-ręka, a także doskonali rozpoznawanie kształtów i figur w otoczeniu dziecka.

– Zabawy językowe dla dzieci

5. Opisywanie świata, który nas otacza

Opisywanie świata, który nas otacza to najbardziej naturalny i intuicyjny sposób stymulowania rozwoju mowy oraz poznawania języka ojczystego i obcego. Warto opowiadać, o tym, co robimy w danej chwili, nazywać przedmioty i określać ich cechy. Opisywanie codziennego życia to forma „kąpieli słownej”, która umożliwia kontakt z językiem w działaniu i łatwiejsze zapamiętywanie nowych informacji.

6. Rymowanki, wierszyki, piosenki i zabawy paluszkowe

Rymowanki, wierszyki, piosenki i zabawy paluszkowe skutecznie angażują zmysł słuchu, dotyku, a także dziecięcą wyobraźnię. Wyśpiewywane rymy stają się atrakcyjną zabawą, dzięki której nowe słowa i struktury gramatyczne szybko zapadają w pamięć, a dzieci czerpią radość z poznawania języka.

– Zabawy wspierające rozwój myślenia logicznego i kreatywność

7. Konstrukcje z kloców

Konstrukcje z kloców, samodzielne wymyślanie budowli oraz odtwarzanie ich ze wzoru rozwija umiejętności przestrzenne, a także doskonali zdolność do dostrzegania symetrii i wzorów, co ma znaczenie w kształtowaniu umiejętności matematycznych, a nawet artystycznych.

8. Domino

Domino to prosta gra logiczna, która doskonali percepcję wzrokową, a przy okazji zachęca do poznawania liter, liczb oraz liczenia.

9. Robienie zakupów i zabawa w sklep

Robienie zakupów oraz wszelkie zabawy w sklep umożliwiające płacenie i dokonywanie wyborów z bogatego asortymentu sprzyja umiejętności klasyfikacji przedmiotów, a także rozwija zdolności społeczne.

10. Wspólne gotowanie

Wspólne gotowanie, które wymaga odmierzania produktów z pomocą wagi lub naczynia z miarką oraz komponowania zbilansowanego posiłku, rozwija zdolności myślenia logicznego oraz uczy zasad zdrowego żywienia. Podczas gotowania można również rozwijać umiejętność generowania jak największej liczby pomysłów, np. dziecko w jak najkrótszym czasie musi odpowiedzieć na pytania, co jest potrzebne do upieczenia ciasta czy zrobienia pizzy.

11. Porządkowanie

Porządkowanie być może nie jest ulubioną czynnością dzieci, jeśli jednak włączymy do tej aktywności element rywalizacji, np. kto pierwszy włoży zabawki do odpowiednich pudeł (np. ze względu na ich rodzaj: autka, zwierzątka, klocki lub wielkość), mamy szansę na miły wieczór. Gdy w domu zapanuje porządek, można wykorzystać do zabawy karty do rysowania i zgadywania, dzięki którym starsze dzieci nauczą się analizować informacje, odkrywać zależności, porównywać i wyciągać wnioski.

12. Kalambury dla dzieci

Kalambury to dobrze znana forma rodzinnej zabawy dla osób w różnym wieku. Uczą kreatywności przez budowanie skojarzeń, myślenia logicznego, współdziałania z innymi oraz pomagają przełamać nieśmiałość. Można przygotować karteczki z wybranymi samodzielnie hasłami lub wykorzystać gotowe karty z ilustracjami, które stwarzają przestrzeń do własnych interpretacji. Co więcej hasła można przedstawić za pomocą słów, dźwięków, gestów lub rysunków.

– Zabawy badawcze, eksperymenty, quizy i gry edukacyjne

13. Eksperymenty dla dzieci

Eksperymenty to wspaniały sposób, by wprowadzić dzieci w świat nauki. Z pomocą maseczki antysmogowej można naocznie sprawdzić, czy powietrze, którym oddychamy, jest czyste, z boraksu wyhodować kryształy, a z cytryny zrobić źródło prądu. Eksperymenty to wspaniała okazja, by pokazać dzieciom, że czasami potrzeba wiele prób i modyfikacji, by otrzymać oczekiwany wynik, a porażka może być motywująca i zachęcać do zdobywania zupełnie nowych informacji.

14. Quizy

Quizy to szeroka kategoria zabaw obejmująca zarówno propozycje do samodzielnego poszerzania wiedzy w formie ciekawostek i zagadek sprawdzających umiejętność czytania ze zrozumieniem, analizowania informacji i wyciągania wniosków.

15. Rodzinne gry planszowe

Rodzinne gry planszowe w formie klasycznego wyścigu po planszy z kartami pytań sprawdzają ogólną wiedzę o świecie lub orientację w węższych dziedzinach, takich jak ciało człowieka, czy fauna świata.

Życzę miłej zabawy

Agnieszka Deptuła


 

Drodzy Rodzice!

Kolorowanie to nie tylko zabawa, ale ważne narzędzie w rozwoju dziecka.

Zalety kolorowania

Kolorowanki to dużo więcej niż dobra zabawa! Oto 11 korzyści z kolorowania:

  • przygotowanie do pisania – kolorowanie rozwija małą motorykę. Dzięki kolorowaniu dziecko uczy się prawidłowo trzymać kredkę i koordynować pracę ręki. Ćwiczy niewychodzenie za linię i precyzyjne ruchy – to wszystko przyda się mu później w nauce pisania!
  • koncentracja – cenna życiowa umiejętność, która dzieciom przychodzi z pewną trudnością. Kolorując, dziecko skupia się na obrazku i swojej czynności, a precyzja wymaga skupienia uwagi. Ta umiejętność będzie bardzo przydatna w szkole – a wszytko to w formie zabawy z dzieckiem.
  • przygotowanie do szkoły – nie tylko poprzez ćwiczenie motoryki i koncentracji, ale również pracy z papierem i książkami
  • koordynacja ręka-oko – trzymanie kredki, wypełnianie odpowiednich pól, temperowanie kredek – to wszystko ćwiczy koordynację ręka-oko, potrzebną do wykonywania niemal wszystkich codziennych czynności;
  • rozwijanie kreatywności – kolorowanie to nie tylko wypełnianie gotowych obrazków. Wbrew pozorom to wyśmienite ćwiczenie dla wyobraźni i kreatywności;
  • nauka kolorów – kolorując dziecko poznaje różne kolory i ich odcienie. Warto więc, żeby dziecko miało duży wybór kolorowych kredek;
  • nauka o otaczającym świecie – kolorując obrazki ze zwierzątkami, dziecko uczy się świata fauny, pojazdów – motoryzacji itd. To także świetna metoda na naukę kształtów. Kolorowanki często opowiadają ciekawe historie, w przyjemny sposób przekazują dzieciom wiedzę o świecie.
  • wyciszenie – dziecko uczy się samodzielnej zabawy, a przy okazji ty zyskujesz chwilę odpoczynku!
  • sposób na nudę – kolorowanki przydają się np. w podróży, w poczekalni u lekarza albo podczas oczekiwania na posiłek w restauracji;
  • wyższa samoocena – pokolorowanie obrazka czy dokończenie pracy pokazuje dziecko, że ma moc sprawczą, że potrafi coś zrobić. To podnosi samoocenę i pozwala nabrać wiary w siebie;
  • sposób na stres – kolorowanie bywa pomocne w walce z trudnymi emocjami u dziecka i stresem.

Oto kilka propozycji:

pokoloruj obrazki – online:

  1. Żwirek i Muchomorek
  2. Peppa i imieniny
  3. Mycie samochodu
  4. Peppy ojciec
  5. Bajkowy jednorożec
  6. Złotowłosa księżniczka
  7. Triceratop
  8. Brontosaurus
  9. Kwiaty w ogrodzie
  10. Domek słońce i chmurka
  11. Mała biedronka
  12. Pies z kotem
  13. Miś z piłką

kolorowanki do wydruku:

  1. Lalka
  2. Monster truck
  3. Strażacy w mieście
  4. Ambulans dla zwierząt
  5. Dzieci z latawcem

Życzę miłej zabawy
Agnieszka Deptuła