Gminne Przedszkole w Baranowie

Grupa „SMERFY”

Witamy serdecznie wszystkie Smerfy i waszych Rodziców, zachęcamy do wykonania naszych propozycji na najbliższy tydzień.

Dziękujemy za zaangażowanie i pomoc w realizacji treści programowych.

 

Tydzień 12.04- 16.04. 2021r. „Z kulturą za pan brat”

12.04.- PONIEDZIAŁEK

„Moja złość” wyrażanie uczuć za pomocą rysunku. Rodzic omawia z dzieckiem sytuacje, które je złoszczą, zapisuje je na dużej karcie. Dziecko rysuje złość, używając dowolnych kolorów. Rodzic może pokazać swój przykład wyrażania złości za pomocą rysunku (dużo okręgów lub kresek).

„Twoja złość” rozwijanie poczucia akceptacji. Prosimy przeczytajcie wspólnie opisy sytuacji wywołujących złość. Zapytajcie dziecko:

 Czy można polubić złość innych ludzi? Popatrz na swój obrazek, czy jej kolory są przyjemne, czy czujesz się spokojniejszy, patrząc na ten obraz?

 Po udzieleniu odpowiedzi Rodzic prosi dziecko, by zakryło rysunek kolorową kartką. Pyta:

Czy teraz obraz jest ładniejszy? Czy czujesz spokój? Narysowałaś/ eś złość, ale też odkryliśmy sposób, by zmienić to uczucie, zakryć je. Mam nadzieję, że kiedy zdenerwujesz się, przypomnisz sobie ten sposób na pozbycie się złości.

 Praca z KP2.25 ćwiczenie koordynacji wzrokowo -ruchowej, grafomotoryki, budowanie wypowiedzi, kształtowanie rozwoju emocjonalnego. Dziecko koloruje na ten sam kolor bluzki osób stojących w takich samych pozach. We wspólnej zabawie z Rodzicem próbuje te pozy naśladować.

13.04.- WTOREK

Obejrzyjcie wspólnie piosenkę – https://www.youtube.com/watch?v=3pAqiMqe7yA 

W nawiązaniu do piosenki omówcie kolory sygnalizacji świetlnej oraz co one oznaczają.

Porozmawiajcie o pojazdach:

Jak możemy nazwać jednym słowem to, co jeździ po drogach: autobusy, tramwaje, motocykle, rowery, auta osobowe i ciężarowe?  Jakie dźwięki wydają te pojazdy, gdy: jadą, hamują, trąbią? Zachęć dziecko do naśladowania dźwięków.

Możecie także omówić wygląd przejścia dla pieszych i zasady zachowania się na pasach.

 Praca z KP2.26 ćwiczenie sprawności manualnej, grafomotoryki, kreatywności, ćwiczenia artykulacyjne. Dziecko wydmuchuje przez słomkę krople farby (po wyschnięciu to będą postaci na ekranie TV), dokleja im oczy, dorysowuje elementy ciała. Możecie wymyśleć imiona dla stworków. Dziecko wypowiada imiona z podziałem na sylaby.

14.04.- ŚRODA

 „Kino i teatr” porównanie zasad zachowania obowiązujących w obu miejscach. Jeśli to możliwe zaprezentuj dziecku obrazki przedstawiające kino i teatr, opowiedz o różnicach i podobieństwach między nimi: Do kina i teatru kupujemy bilety. W kinie możemy jeść i pić, ale w teatrze robimy to tylko podczas przerwy. W kinie nie bijemy brawa na koniec filmu, w teatrze bijemy aktorom brawo.

„Zrób jak ja” powtarzanie sekwencji ruchów. Dziecko chodzi po dywanie powoli. Gdy Rodzic mówi: Zrób jak ja! – zatrzymuje się i wykonuje polecenie (klaskanie; tupanie; klaśnij – tupnij; tupnij – tupnij naprzemiennie nogami; podskocz – tupnij). Możecie powtórzyć zabawę kilka razy.

15.04.- CZWARTEK

 „Tancerze baletowi” zapoznanie z zawodem. Jeśli to możliwe zaprezentujcie ilustrację przedstawiające tancerza i tancerkę z baletu (np. korzystając z Internetu), tak by stopy były ustawione w jednej linii, pięty złączone, a palce skierowane w przeciwnych kierunkach. Dziecko omawia postacie, strój, kolory. Możesz powiedzieć jak nazywają się odpowiednie buty do tańca: pointy (puenty). Rodzic może pokazać dziecku ćwiczenie, które „ustawi stopy”. Dziecko siada z nogami skierowanymi do Rodzica, stopy złączone piętami. Rodzic klaszcze, mówiąc jednocześnie: Otwieramy nóżki, zamykamy nóżki. Następnie tylko klaszcze, a dziecko synchronicznie otwiera i zamyka nóżki.

Praca z KP2.27 ćwiczenie percepcji wzrokowej, grafomotoryki. Dziecko odnajduje różnice między obrazkami przedstawiającymi baletnicę.

 „Ukłon na powitanie” ćwiczenie głowy i szyi. Dziecko siada w siadzie skrzyżnym z woreczkiem (lub lekką książeczką) na głowie. Wykonuje skręty głową raz w prawo, raz w lewo. Na zapowiedź Ukłoń się! dziecko wykonuje skłon głowy do przodu i zrzuca woreczek. Prostuje się i układa worek jak na początku zabawy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

„Co to jest?” zagadki dotykowe, budowanie słownika. Rodzic chowa w woreczku kilka przedmiotów codziennego użytku. Dziecko po kolei opisuje, czego dotyka, stara się opisywać ( zimne, twarde, kulka, puchate itd.)  następnie wyjmuje przedmiot i określa, do czego on służy.

16.04.- PIĄTEK

 „Malujemy chmurki” ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha. Dziecko biega po pokoju, na hasło: Malujemy! – zatrzymuje się i podskakuje w miejscu kilka razy z wyciągniętymi w górę rękoma, w czasie wyskoku wykonuje dłońmi zamaszysty ruch z góry na dół (jakby malowało chmurki nad sobą).

Zachęcamy do obejrzenia filmu „Artysta, Malarz” w celu zapoznania się z zawodem: https://www.youtube.com/watch?v=KpV1u3o-6G8

 „Jestem malarzem” Możecie sprawdzić, czy uda się Wam coś namalować na chodniku kredą (jeśli macie w domu białą lub kolorową).

Życzymy miłej zabawy

Agnieszka Deptuła,

Anna Darkowska

Język angielski

 W tym tygodniu proponuję utrwalenie słownictwa

w zabawie muzyczno- ruchowej.

(wcześniej proszę przygotować sukienkę i kapelusz, mogą być obrazki)

 Stań z dzieckiem i odtwórz piosenkę „Who are you?”:

  Magic, magic shoo- bee- doo!  (Udawaj, że czarujesz)

Who are you, who are you? (Rozłóż ręce w geście pytającym)

Oh! A dress, shoo- bee- doo! (Udawaj, że kołyszesz sukienką)

A magic Wand, yoo- hoo! ( Udawaj, że machasz różdżką)

Who are you, who are you? (Rozłóż ręce w geście pytającym)

I’m a fairy! Who are you? (Ukłoń się i wskaż dziecko)

Magic, magic shoo- bee- doo! (Udawaj, że czarujesz)

Who are you, who are you? (Rozłóż ręce w geście pytającym)

Oh! A hat, shoo- bee- doo! ( Udawaj, że uchylasz kapelusza)

A badge? Yoo- hoo! (Połóż rękę na piersi, w miejscu odznaki szeryfa)

Who are you, who are you? (Rozłóż ręce w geście pytającym)

I’m a cowboy! Who are you? (Ukłoń się i wskaż dziecko)

 

Katecheza w grupie Smerfy

Drodzy rodzice otwórzcie poniższy link i obejrzyjcie wspólnie z dziećmi:
https://youtu.be/WJ9c0lJPCRQ

 

Przed nami dwa tygodnie nauki zdalnej

Bardzo dziękuję wszystkim dzieciom i rodzicom za zaangażowanie i pomoc w realizacji treści programowych.

 

Treści programowe do realizacji na dwa tygodnie:

  • Przeczytajcie dziecku opowiadanie pt. „Krysia Kuna i kogut dla Kiciusia” i porozmawiajcie na temat jego treści.

– Czym różnią się od siebie  miasto i wieś?

– Jakie cechy ma miasto a jakie wieś?

– Co sprawia, że ludzie wolą mieszkać i pracować w mieście, a inni na wsi?

 

„Krysia Kuna  i kogut dla Kiciusia”

Tego dnia przedszkolaki czekała niespodzianka. Przed przedszkolem stał zaparkowany autobus.

Kiciuś, który codziennie przychodził do przedszkola z zamkniętymi oczami, natychmiast się obudził.

– Jedziemy zobaczyć krowy? – spytał

– I nie tylko – powiedziała tajemniczo pani.

Chyba mówiła coś jeszcze, ale Kiciuś nie słuchał, tylko od razu wskoczył do autobusu. Nawet nie pożegnał się z tatą!

– Muszę jeszcze raz obejrzeć tę wyrzutnię mleka – wyjaśnił Krysi Kunie, która usiadła obok niego. – Natychmiast jak dorosnę, kupię sobie krowę.

– O, to jeszcze trochę poczekasz, Kiciusiu – odezwała się pani, która go usłyszała.

– Niezbyt długo. Zaraz jak pójdę do pierwszej klasy – odparł Kiciuś. – Chyba już bardziej dorosłym być nie można?

Wkrótce autobus się zatrzymał. Kiciuś wysiadł i rozejrzał się podejrzliwie.

– Wracamy do środka! – krzyknął do przedszkolaków. – To nie to miejsce, w którym były krowy!

– Kiciusiu, krowy są także tutaj – zapewniła pani.

Kiciuś zrobił wielkie oczy.

– Serio? Krowy są w więcej niż jednym miejscu? – spytał i usiadł z wrażenia.

Ale zaraz musiał wstać, bo pani ruszyła z nimi piaszczystą drogą, po której obu stronach były pola: z jednej strony na polu rosło zboże, a z drugiej – jakieś zielone listeczki.

– Ale pachnie – odezwała się Trusia Kapuścińska.

– To pole kapusty – wyjaśniła pani.

Trusia spojrzała na nią nieufnie.

– Przecież kapusta jest wielka, większa od mojej głowy!

– Bo to jeszcze bardzo młoda kapusta – odparła pani. – Można powiedzieć, że na tym polu jest takie kapuściane przedszkole.

Okazało się, że na wsi jest inaczej niż w mieście: powietrze pachnie, jest mniej hałasu, więcej śpiewu ptaków i nigdzie nie było widać wieżowców, tylko jeden mały domek ogrodzony płotem. A przy furtce w płocie stał miła pani, która zaprosiła przedszkolaki do zwiedzania prawdziwego wiejskiego gospodarstwa.

– Ale ten ptak głośno krzyczy – odezwała się Krysia Kuna.

– Bo to kogut i nie krzyczy, tylko pieje – wyjaśniła pani z gospodarstwa. – To taki żywy budzik, który odzywa się już o świcie!

– A gdzie są krowy? – chciał wiedzieć Kiciuś.

– Interesujesz się krowami? – zdziwiła się pani.

– Bardzo! – zawołał Kiciuś. – Zamierzam być krowim posiadaczem! Na razie chciałem mieć jedną krowę, bo więcej nie zmieści się na balkonie. Ale tata się nie zgodził, chociaż obiecałem, że będę ją codziennie wyprowadzał na spacer…

To była bardzo ciekawa wycieczka i kiedy przyszedł czas, żeby opuścić gospodarstwo, Krysia Kuna podeszła do pani, trzymając pod pachą koguta.

– Chciałabym go kupić – oznajmiła. – Żeby pomóc Kiciusiowi. On się nigdy nie może obudzić na czas, a z tym kogutem będzie mu o wiele łatwiej. No, i kogut też jest ze wsi, więc to prawie krowa, Prawda?

  • „Gdzie jest kogut?” – zabawa poszukiwawcza typu ciepło – zimno. Pobawcie się z dzieckiem ukrywając koguta w dowolnym miejscu i instruujcie dziecko słowem ciepło, cieplej – zimno, zimniej.
  • „Dary ze wsi”- pokażcie dzieciom palmę wielkanocną, opowiedzcie z czego jest zrobiona, wyszukajcie wspólnie elementy palmy, które pochodzą z łąk, pól i lasów.
  • „Wielkanocny stół” – porozmawiajcie o potrawach wielkanocnych na waszym stole, ułóżcie zastawę stołową kładąc talerzyki, widelce, łyżki, filiżanki oraz ozdóbcie stół wielkanocnym stroikiem. Porozmawiajcie o symbolach wielkanocnych (zajączek, palma, jajeczka, baranek).
  • „Kurczaczek” – wykonajcie z dzieckiem wielkanocnego kurczaka owijając owalny kartonik włóczką, doklejcie oczka i nóżki.
  • „Co to jest tradycja” – porozmawiajcie z dzieckiem o tradycjach wielkanocnych w waszym domu i przybliżcie dzieciom znaczenie tego słowa.
  • „Tajemniczy śmigus – dyngus” – porozmawiajcie z dziećmi o zwyczajach lanego poniedziałku i pobawcie się w zabawę ruchową „Uwaga, oblewamy wodą!”. Trzymajcie w ręku pusty kubeczek, najlepiej plastikowy i poruszamy się po pokoju. Na hasło „Uwaga oblewamy wodą!” – zatrzymujemy się, nabieramy wodę z dywanu, prostujemy się i udajemy, że wylewamy ją ruchem skrętnym raz na lewo, raz na prawo. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
  • „Gotowi na lany poniedziałek” – przygotujcie butelki po wodzie i ozdóbcie wzorami wyciętymi z folii samoprzylepnej lub z kolorowego papieru, gazety.
  • „Dekorujemy koszyczki”- porozmawiajcie z dzieckiem o elementach koszyczka wielkanocnego, podajcie ich nazwy i podzielcie na sylaby.
  • „Święta, święta” – ćwiczenie komunikacji. Porozmawiajcie z dzieckiem z czym kojarzą mu się święta Wielkanocne i Bożego Narodzenia, jakie różnice zauważa i jakie symbole wyróżnia.
  • „Ozdoba na koszyczku” – odróżnianie części ciała. Zabawa polega na tym, że dziecko otrzymuje od rodzica kokardkę i chodzi do wyklaskanego przez rodzica rytmu. Gdy nie słyszy rytmu wskazuje miejsce, gdzie ma się znaleźć ozdoba, np. na głowie, na ramieniu, na stopie, na dłoni.
  • „Małe i duże, białe i żółte”- poznanie budowy jajka. Wybijcie jedno jajko na talerzyk i omówcie z dzieckiem budowę jajka. Dla porównania przekrójcie ugotowane jajko, niech dziecko sprawdzi czy jest w nim tyle samo białka i żółtka co w surowych jajkach.
  • „Znajdź sposób na ozdobienie pisanki” – ozdabianie według własnego pomysłu, wybraną przez siebie techniką.
  • „Wstążeczki” – ćwiczenia mięśni grzbietu. Dziecko siedząc na dywanie trzyma w dłoni pasek bibuły lub krepiny. Przekłada go za plecami z ręki prawej do ręki lewej unosząc lewą rękę nad głowę i macha wstążeczką, opuszcza, przekłada za plecami wstążkę do ręki prawej, podnosi ją nad głowę i macha. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.

Wykonajcie zaznaczone karty pracy, które otrzymaliście z książeczką do domu. W wolnych chwilach zachęcam do wiosennych spacerów , szukania śladów wiosny oraz ruchu na świeżym powietrzu.

 

ŻYCZĘ DZIECIOM I RODZICOM ZDROWYCH I WESOŁYCH ŚWIĄT

Agnieszka Deptuła

Anna Darkowska

Język angielski

W ramach nauki i zabawy zdalnej proponuję zapoznanie się

z materiałem on- line :

Powtarzajcie kilkukrotnie, wspólnie nazwy poszczególnych ubrań.

Dla chętnych zamieszczam również kartę pracy do pobrania :

KARTA PRACY- 3L.

Katecheza w grupie Smerfy

Drodzy rodzice otwórzcie poniższe linki i obejrzyjcie wspólnie z dziećmi:

https://youtu.be/uxGmmLGbrps – Wielki Tydzień

https://youtu.be/ibDI81bXT8A – Bajka o Zmartwychwstaniu Pana Jezusa

https://youtu.be/PrCTwTwCVXU – Życzenia Wielkanocne