Gminne Przedszkole w Baranowie

Grupa „ZIELONE ŻABKI”

Witamy serdecznie wszystkie Zielone żabki

Temat tygodnia: ,,Tajemnice świata”

Drogi rodzicu:

Poniedziałek 12.04.2021r. – ,,Rozmawiamy o dociekliwości”

  1. ,,Węszymy”zabawa sensoryczna, rozwijanie zmysłu węchu. Przygotuj cztery słoiczki z aromatycznymi przedmiotami w środku (po 2 komplety) – w jednym niech będą np. goździki, w drugim suszona mięta, w trzecim cynamon, a w czwartym dowolny zapach soli do kąpieli. Podaj dziecku nazwy zapachów znajdujących się w słoiczkach, dając każdy z nich kolejno do powąchania. Następnie załóż dziecku opaskę na oczy. Za pomocą węchu musi połączyć w pary słoiczki o tych samych zapachach.
  2. ,,O dociekliwym piesku, który pomógł przyjacielowi rozwiązać zagadkę”przeczytaj dziecku opowiadanie i porozmawiaj na jego temat.

„O dociekliwym piesku, który pomógł przyjacielowi rozwiązać zagadkę” Marlena Szeląg

W pewnej niedużej wsi, położonej dość daleko od zatłoczonego miasta, stał dom z ogromnym podwórzem, na którym porządku i bezpieczeństwa pilnował pies Bruno Węszynosek. Znany był on przez wszystkie zwierzęta ze swej niebywałej inteligencji, a przede wszystkim z dociekliwości. Rozwiązywał niemal każdą zagadkę, odkrywał niemal każdą tajemnicę, w czym bardzo skutecznie pomagał mu szpiegowski nos i znakomity słuch. Dzięki temu zyskał miano miejscowego psa detektywa. Było już dawno po zmierzchu, gdy Bruno chrapał w swojej żółtej budzie i śnił o smakowitych kościach, apetycznych kiełbaskach i soczystych serdelkach. – Puk, puk, puk – nagle ktoś zapukał w ściankę budy i błagalnie szeptał – Ej, Bruno! Bruno, obudź się, prędko! Potrzebuję twojej pomocy! – Aaaa… – ziewnął Bruno i niechętnie otworzył zmęczone oczy. – Bruno, nie ma czasu! Słuchaj uważnie – powiedział prędko zasapany kotek. – Co się dzieje, Psotku? Nie powinieneś już spać? Noc jest, wszystkie małe kotki powinny spać o tej porze. – Nie mogę, bo tylko w nocy mnie nie śledzi i mogłem przybyć do ciebie z prośbą o pomoc w rozwiązaniu tej zagadki! Pomożesz mi go wytropić? – Dobrze, dobrze, powoli… Pomogę ci, ale opowiedz mi dokładnie wszystko od początku, bo na razie nic z tego nie rozumiem. Kto cię śledzi i jak długo? – zapytał zaciekawiony całą tą sprawą Bruno Węszynosek. – No pan Ktoś! Pan Ktoś mnie śledzi. Tak go nazwałem. Sam chciałbym wiedzieć, kim on jest! – Czyli nie wiesz, kto cię śledzi? – pies wziął ołówek, notes i zaczął skrzętnie notować. – I po co mnie śledzi, też nie wiem! Pewnego dnia, sam nawet nie wiem, który to był dzień, gdy wstałem ze swego wygodnego wiklinowego kosza i zszedłem na podwórze, spostrzegłem, że jakaś dziwna postać stoi tuż przy mnie i zawzięcie mnie obserwuje, a do tego naśladuje! Nie mam pojęcia, kim jest Pan Ktoś, bo widziałem tylko jego kontury. Raz nawet kazałem mu odejść, ale nic nie powiedział, milczał. Nie przestraszył się nawet wtedy, gdy na niego prychałem i pokazałem ostre pazurki. Niedawno odkryłem, że Pan Ktoś bardzo nie lubi pochmurnej pogody i ciemności, wówczas mnie nie śledzi. Stąd ta moja nocna wizyta u ciebie… Bruno postanowił pomóc przerażonemu przyjacielowi i jutro od rana zbadać teren. Gdy tylko nowy dzień rozjaśnił mrok, pies włożył do swojej torby detektywistyczne narzędzia i udał się do kotka Psotka, który siedział w swoim przytulnym wiklinowym koszu na przyciemnionym przez ogromny dach ganku domu. Węszynosek wyjął ogromną lupę i zaczął dokładnie przyglądać się każdemu centymetrowi ziemi, obejrzał każdy krzak i każdy, nawet niewielki, zakamarek będący na podwórku. Niestety po całym dniu poszukiwań pies nie znalazł niczego, co mogłoby należeć do kogoś obcego, żadnej sierści, żadnej kolorowej kokardki, spinacza, szmatki czy nawet śladów zostawionych przez łapki Pana Ktosia w piasku czy błocie. Również jego „węszycielski” nos na nic się zdał. Drugi dzień też nie przyniósł rozwiązania zagadki. Dosłownie jakby Pan Ktoś zdawał sobie sprawę z tego, że psi detektyw chce złapać go na gorącym uczynku. Trzeciego dnia pies Bruno postanowił obserwować kota z ukrycia. Poprosił jednak, aby Psotek wyszedł z wiklinowego kosza na podwórze. – Nic się nie bój, Psotku. Będę niedaleko ciebie. Patrz, schowam się o tam, za krzewem tego oto bzu, i będę wszystko obserwował. Jak tylko pojawi się Pan Ktoś, przybiegnę do ciebie i go złapię – obiecał Bruno, zachęcając i ośmielając przyjaciela do wyjścia z legowiska. Kiedy Węszynosek schował się i wyjął lornetkę, kotek Psotek niepewnie wyskoczył z kosza i wyszedł poza ganek. Gdy tylko znalazł się na podwórzu, zaczął uciekać przerażony tak, jakby ktoś chciał go złapać. Nikogo jednak wokół nie było. Nikt go nie gonił. Nikt nawet go nie podglądał. – Miałeś mnie ratować, gdy on się pojawi, a ty nic! – krzyczał kotek, który właśnie przybiegł na ratunek do Bruna i schował się za krzewem. – Ale przecież nikogo przy tobie nie było, obserwowałem cię dokładnie! – zdziwił się pies. – Jak to nie było?! Ledwo pojawiłem się na słońcu, to on stanął przy mnie. I biegł tak szybko jak ja! – Hmm… Chyba już wiem, kim jest ten Pan Ktoś! Pan Ktoś to nikt inny jak twój cień! – stwierdził Bruno, po czym sam wyszedł na słońce i pokazał malcowi, że on też ma takiego podglądacza, który zawsze w słoneczny dzień jest przy nim i robi to, co on. Dopiero wtedy kotek poczuł się bezpiecznie. Zrozumiał, że cień to coś normalnego i że nie należy się go bać. W ten sposób dzięki dociekliwości psa Bruna kolejna zagadka została rozwiązana.

Zadaj dziecku pytania do wysłuchanego utworu: Jak nazywał się pies – jeden z głównych bohaterów utworu? Dlaczego go tak nazywano? Kto przybył do psa w nocy? Jaki problem miał kot? Dlaczego kot odwiedził Bruna w nocy, a nie w dzień? W jaki sposób rozwiązał zagadkę tajemniczego Pana Ktosia? Kim był Pan Ktoś? Co to znaczy być dociekliwym? Czy dociekliwość pomaga w życiu, dlaczego?

  1. ,,Cień i ja” – zabawa ruchowa, naśladowcza. Dziecko stoi i pokazuje wymyśloną pozę, rodzic ją naśladuje. Następnie rodzic wykonuje dowolną pozę, a dziecko jest jego cieniem – naśladuje tę pozę. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
  2. ,,Jak powstaje cień?” – zabawa dydaktyczna o charakterze badawczym. Przed zabawą musisz zaciemnić pokój, żeby eksperyment był bardziej widoczny. Zaświeć nad swoją głową
    z wysoka latarkę, naśladując słońce (co jakiś czas zmieniaj kąt padania światła), możesz przybierać różne pozy. Dziecko obserwuje, jak zmienia się twój cień. Następnie przygotuj różne wysokie przedmioty (np. dużego misia, domek dla lalek, wieżę z klocków) i świeć na nie latarką(słońcem) pod różnym kątem. Dziecko obserwuje, jak zmienia się cień, gdy promienie światła padają z kilku stron. Dziecko może samo sprawdzać powstawanie cienia, korzystając z różnych przedmiotów.

Wtorek 13.04.2021r. – ,,Poznajemy kosmos”

  1. ,,Słońce”Przed zabawą naucz dziecko rymowanki na pamięć i postaw z boku dużą miskę (bez wody)- jest to studnia z magiczną, uzdrawiającą wodą. Następnie recytując rymowankę, przekazujcie sobie z rąk do rąk piłkę- słońce. Ten kto na końcu rymowanki będzie trzymał piłkę, musi podejść do studni z magiczną wodą i umyć(na niby) w niej dłonie. Następnie wraca i bawicie się dalej.

,,Słońce” – M. Szeląg

Biega słońce po tym niebie,
teraz pędzi już do Ciebie
Lecz uważaj, jest gorące!
Będą dłonie wnet bolące!
Raz, dwa, trzy.
Słońce teraz trzymasz Ty!

  1. ,,Planety naszego Układu Słonecznego” porozmawiaj z dzieckiem na temat ciał niebieskich we wszechświecie (Układ Słoneczny, gwiazdy- w tym Słońce, planety- w tym nasza planeta Ziemia, komety, Księżyce, różne statki latające),  obejrzyjcie na YouTube film edukacyjny ,,Układ Słoneczny dla dzieci – 123 Edukacja” dostępny tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=Aug7FRYvIHU
  2. ,,Dlaczego nie spadamy z okrągłej Ziemi?”– zabawa dydaktyczna. Pokaż dziecku model Ziemi – globus. Powiedz mu, że Ziemia jest okrągła, obraca się wokół Słońca i własnej osi. Zapytaj: Skoro nasza planeta jest okrągła i się kręci, dlaczego nikt i nic z niej nie spada? Opowiedz o grawitacji, wyjaśnij, że nasza Ziemia jest pewnego rodzaju magnesem, który nas przyciąga. Za pomocą taśmy dwustronnej przyklej magnes u spodu globusa i przyczep do niego ludzika wykonanego ze spinaczy biurowych. Dziecko dostrzeże, że ludzik nie spada, pomimo, że kula ziemska jest wprawiana w ruch.
  3. ,,Co przyciągnie magnes?zabawa badawcza, eksperyment. Sprawdźcie właściwości magnesu. Zgromadźcie przed sobą kilka przedmiotów: piórko, guzik, zakrętkę od butelki, monetę, spinacz biurowy, łyżeczkę do herbaty, patyczek, klocek, klucz. Najpierw dziecko zastanawia się, które przedmioty zostaną przyciągnięte przez magnes, a które nie, dopiero później sprawdza.
  4. Wykonajcie kartę pracy str. 14 – wzbogacanie wiedzy na temat właściwości magnesu. Dziecko rysuje magnes po śladzie. Następnie łączy magnes ze zdjęciami przedmiotów, które przyciąga.
  5. ,,Ufoludek w latającym talerzu” – zabawa ruchowa. Dziecko wchodzi do środka obręczy hula-hoop. Rodzic gra na grzechotce, a dziecko porusza się w latającym spodku na wyznaczonym terenie w ogrodzie, trzymając koło na wysokości pępka. Podczas przerwy
    w grze, dziecko kuca- latający spodek ląduje. Wznowienie gry na grzechotce przywraca ruch spodka.

Środa 14.04.2021r. – ,,Gwiazdozbiory”

  1. ,,Luneta” – praca plastyczna. Dziecko wykleja kawałkami kolorowego papieru rolkę po ręczniku papierowym.
  2. ,,Zabawy z gwiazdami” – praca z Wyprawką nr 12Dziecko wypycha gwiazdy i siada
    z nimi na dywanie. Rodzic zadaje dziecku różne zagadki, dziecko wykonuje zadania:
  • Podnieś do góry żółtą gwiazdę (białą, małą, dużą, małą żółtą, dużą białą).
  • Podnieś do góry gwiazdę, która ma pięć kropek (dwie, cztery, siedem…).
  • Ułóż gwiazdy – od tej z najmniejszą liczbą kropek do tej z największą liczbą.
  • Ułóż na dywanie małą żółtą gwiazdę, obok niej małą białą gwiazdę, później znowu małą żółtą. Dokończ ten rytm. Jakie gwiazdy zostały?
  • Teraz będziesz tworzył / tworzyła zbiory. Po jednej stronie ułóż zbiór gwiazd białych, a po drugiej – gwiazd żółtych (zbiór gwiazd dużych i zbiór gwiazd małych).
  1. ,,Kiedy nocą w niebo spojrzę, migające gwiazdy dojrzę” – zabawa ruchowa z rymowanką. Dziecko ze swoją lunetą maszeruje przy dowolnej muzyce, na przerwę
    w muzyce dziecko kładzie się na plecach, przykłada lunetę do oka i recytuje rymowankę: Kiedy nocą w niebo spojrzę, migające gwiazdy dojrzę! Wznowienie muzyki zaprasza do ponownego marszu.
  2. Wykonajcie kartę pracy str. 15 – utrwalenie wiedzy na temat gwiazdozbiorów, ćwiczenia w liczeniu, ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia twórcze. W pierwszym poleceniu dziecko koloruje gwiazdy i przelicza narysowane na nich kropki. Następnie łączy gwiazdy białą linią – poczynając od tej, która ma najmniej kropek, a kończąc na tej, która ma ich najwięcej. Na koniec łączy gwiazdę mającą jedną kropkę z gwiazdą, która ma ich cztery. W drugim poleceniu dziecko projektuje swój gwiazdozbiór, korzystając z nalepek, i nadają mu nazwę.
  3. ,,Układamy Gwiazdozbiór Wielkiego Wozu”ułóżcie razem na dywanie gwiazdozbiór Wielkiego Wozu ( z gwiazd z Wyprawki 12) połączcie gwiazdy za pomocą włóczki, cienkich pasków bibuły czy sznurków.

Czwartek 15.04.2021r. – ,,Ufoludki”

  1. ,,Budujemy statek kosmiczny” zabawa konstrukcyjna. Zbuduj z dzieckiem z dużych klocków statki kosmiczne wg własnych pomysłów.
  2. ,,Zielone ufoludki – słuchanie piosenki. Posłuchajcie z dzieckiem piosenki na YouTube  –                                     https://www.youtube.com/watch?v=2sKI0K226Xk
  3. Zadaj dziecku pytania do wysłuchanej piosenki: O czym jest ta piosenka? Co to są ufoludki? Kto bardzo lubił kosmitów? Co ujrzał chłopiec w piosence? Jak wyglądają ufoludki? Kto uciekał na widok ufoludka? Co zjadły ufoludki? Co zrobiły ufoludki, gdy już się najadły?
  4. ,,Mój ufoludek” zabawa plastyczna przy piosence. Dziecko słuchając piosenki rysuje na kartce ufoludka. Jeżeli jest taka potrzeba, to możesz pomóc dziecku w rysowaniu.
  5. ,,Taniec z ufoludkiem”dowolny ruch przy muzyce. Włącz piosenkę – dziecko tańczy ze swoim narysowanym ufoludkiem w dowolny sposób. W trakcie refrenu przyłącz się
    z dzieckiem do śpiewu.
  6. ,,Latające talerze” zabawa z elementem rzutu na podwórku. Przygotuj kilka plastikowych talerzy, wyznacz miejsce do wykonania rzutów, następnie dziecko wyrzuca przed siebie plastikowe talerzyki. Razem sprawdzacie, który talerz doleciał najbliżej, a który doleciał najdalej.

Piątek 16.04.2021r. – ,,Rakietą do gwiazd”

  1. ,,Nasze rakiety” – praca plastyczna (etap wstępny). Dziecko maluje na dowolny kolor rolkę po ręczniku papierowym.
  2. ,,Zbuduj rakietę”przeczytaj dziecku treść wiersza i porozmawiaj na temat jego treści.

,,Zbuduj rakietę”M. Szeląg

Rakietę ogromną będę budować,

by kosmos cały w niej obserwować.

Już sklejam pudła, wycinam, rysuję, do malowania farb nie żałuję…

Pojazd gotowy, jaki wspaniały,

jeszcze skafandry by się przydały!

I w końcu wsiadam do mej rakiety,

za chwilę odkryję kosmosu sekrety…

Zobaczę gwiazdy, ujrzę planety,

i warkocz złocisty niejednej komety.

A gdy na Ziemię z powrotem przylecę,

powiedzieć o wszystkim tacie polecę! 

Zadaj dziecku pytania do wysłuchanego utworu: Co zbudowało dziecko? Po co dziecko budowało rakietę? Z czego ją zbudowało? Co to są skafandry? Jak nazywa się osoba, która nosi skafander, lata rakietą i odkrywa kosmos? (astronauta) Co można zobaczyć w kosmosie? Co zrobi bohater wiersza, gdy wróci na Ziemię?

  1. ,,Gwiezdne wojny”– zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje przy piosence ,,Zielone ufoludki”. Gdy rodzic zatrzymuje nagranie i podaje hasło: rakieta – dziecko staje bez ruchu, ręce proste, wyciągnięte do góry i ,,przyklejone” do uszu, dłonie złączone; na hasło: latający spodek – dziecko obraca się w miejscu z rękoma rozłożonymi na boki. Hasła należy zmieniać kilka razy.
  2. ,,Nasze rakiety” – praca plastyczna (kontynuacja). Dziecko nacina duże koło do połowy i skleja końce (tworząc stożek). Następnie tak wykonany element przykleja do jednego
    z końców rolki. Na rolkę nakleja niewielkie kwadraty (okna). Do drugiego końca rakiety przykleja kolorowe paski bibuły.

               Życzymy miłej zabawy
Barbara Socha, Anna Darkowska, Izabela Panuś

Język angielski

W tym tygodniu proponuję rozwijanie sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu w multisensorycznej zabawie komunikacyjnej. ( Proszę o przygotowanie kolorowych karteczek samoprzylepnych).

Jedno z Rodziców kładzie się na podłodze. ( Do zabawy można również wykorzystać np. dużego misia). Dziecko staje nad nim, trzymając w rękach kolorowe karteczki. Drugi Rodzic  wymawia polecenie:

  • Put the yellow piece on your’s father/mother head.
  • Put the red piece on your’s father/ mother nose.
  • Put the green piece on your’s father/mother mouth.
  • Put the blue piece on your’s father/ mother shoulders.
  • Put the pink piece on your’s father/ mother knees.

Dziecko nakleja karteczki w odpowiednie miejsca. Za pierwszym razem może, potrzebować pomocy, dlatego proszę powtórzcie zabawę kilka razy np. w poniedziałek, środę i piątek.

Dodatkowo zachęcam do zabawy przy piosence

„Head, shoulders knees and toes” :

https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

 

Katecheza w grupie Zielone Żabki

Drodzy rodzice otwórzcie poniższe linki i obejrzyjcie wspólnie z dziećmi:
22 Niedziela Milosierdzia Rok liturgiczny czesc 2 (1)

 

Przed nami dwa tygodnie nauki zdalnej.

Bardzo dziękuję wszystkim dzieciom i rodzicom za zaangażowanie i pomoc w realizacji treści programowych.

 

Temat tygodnia – ,,Mali odkrywcy”

Drogi rodzicu:

Wtorek  – 06.04.2021r. – ,,Poznajemy dociekliwość”

  1. ,,Kim jest zaginiony” zabawa dydaktyczna rozwijająca logiczne myślenie. Pobaw się z dzieckiem w detektywa. Przygotuj kilka przedmiotów należących do zaginionej osoby. Dziecko – detektyw na podstawie znalezionych rzeczy musi odgadnąć, kim jest zaginiona postać.

    Postacie z baśni:

    1. Kot w butach– kapelusz, buty (kozaki), spodek dla kota.

    2. Kopciuszek– miotła, szmatka do kurzu, fartuszek, królewski pantofelek.

    3. Czerwony Kapturek – czerwona czapeczka, koszyk ze smakołykami dla babci.
    4. Księżniczka na ziarnku grochu – poduszka, korona, ziarno grochu.
    Przedstawiciele różnych zawodów:
    1. Lekarz – bandaż, stetoskop, plaster, biały fartuch.
    2. Stomatolog – biały fartuch, pasta do mycia zębów, szczotka.
    3. Fryzjer – nożyczki, grzebień, spinki do włosów, szampon.
    4. Sprzedawca – zabawkowe pieniądze, zabawkowa kasa, kilka opakowań po produktach spożywczych lub zabawkowe produkty spożywcze.
    5. Policjant gwizdek, białe rękawiczki, zabawkowy lizak policyjny.
    6. Nauczyciel –  kreda, długopis, książka.
    7. Malarz – farby, sztaluga, paleta do farb, karton, pojemnik z wodą.
    8. Kosmetyczka – lakier do paznokci, waciki, pilniczek, zmywacz do paznokci.

  • ,,Pytalski” – przeczytaj dziecku treść wiersza i porozmawiaj z nim na temat dociekliwości bohatera utworu.

 „Pytalski” – Jan Brzechwa
Na ulicy Trybunalskiej
Mieszka sobie Staś Pytalski,
Co gdy tylko się obudzi,
Pytaniami dręczy ludzi:
„W którym miejscu zaczyna się kula?
Co na deser gotują dla króla?
Ile kroków jest stąd do Powiśla?
O czym myślałby stół, gdyby myślał?
Czy lenistwo na łokcie się mierzy?
Skąd wiadomo, że Jurek to Jerzy?
Kto powiedział, że kury są głupie?
Ile much musi zmieścić się w zupie?
Na co łysym potrzebna łysina?
Kto indykom guziki zapina?
Skąd się biorą bruneci na świecie?
Ile ważą dwa kleksy w kajecie?
Czy się wierzy niemowie na słowo?
Czy jaskółka potrafi być krową?”
Dziadek już od roku siedzi
I obmyśla odpowiedzi,
Babka jakiś czas myślała,
Ale wkrótce osiwiała.
Matka wpadła w stan nerwowy
I musiała zażyć bromu,
Ojciec zaś poszedł po rozum do głowy
I kiedy powróci – nie wiadomo.

Zadaj dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

Jak miał na imię główny bohater wiersza? Co robił Staś Pytalski? Czy pamiętasz pytania, które zadawał chłopiec? Co stało się z babcią, dziadkiem, mamą i tatą Stasia, gdy usiłowali odpowiedzieć na pytania chłopca? Jak myślisz, w jakim celu Staś zadawał te wszystkie pytania? Co to znaczy być dociekliwym?

  1. ,,Nasłuchuję, obserwuję” zabawa ruchowa. Dziecko rytmicznie maszeruje przy dźwiękach bębenka, gdy muzyka cichnie podaj dziecku hasło. Na słowo: Obserwuj! – dziecko kładzie się na brzuchu, robi z dłoni lornetkę i patrzy przez nią do chwili, gdy ponownie usłyszy bębenek. Na hasło: Nasłuchuj! – dziecko pochodzi do ściany lub drzwi, przykłada do nich uszy i nasłuchuje.
  2. Wykonaj z dzieckiem kartę pracy nr 11 dziecko opowiada, co robi dziewczynka na ilustracji i czego chce się w ten sposób dowiedzieć. Następnie dziecko miesza w pojemniku farby w kolorze: żółtym i czerwonym oraz opowiada, jaki kolor powstał po połączeniu tych barw i maluje tą farbą naczynie na ilustracji na taki kolor.

Środa – 07.04.2021r. – ,,Nasze zmysły”

  1. ,,Zmysły” przeczytaj dziecku wiersz i porozmawiaj z nim na temat zmysłów.

Wiersz ,,Zmysły” – Gabriela Lipińska

Każdy z nas pięć zmysłów ma,
masz je ty, mam i ja!
Dwoje oczu mam
– patrzę nimi tu i tam.
Dwoje uszu mam
– wszystko dobrze słyszę sam.
Nos mi służy do wąchania,
dłonie zaś do dotykania.
Język jest do smakowania,
różnych potraw próbowania.
Smaki zaś czuję aż cztery:
gorzki, kwaśny, słodki, słony.
Który jest mój ulubiony?
Nie wiesz, drogi mój kolego?
Nie podpowiem ci, nic z tego!
Jednak zgadniesz chyba sam …
Teraz w buzi słodko mam…
Bo cukierek zjadłem, mniam!

Zadaj dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

Co było wymienione w wierszu? Do czego służą oczy? Do czego służą uszy? Do czego służy nos? Do czego służą dłonie? Do czego służy język? Jak myślisz, co to są zmysły? Jaki jest ulubiony smak osoby opisanej w wierszu?

  1. ,,Narządy zmysłów” – zabawa ruchowa. Dziecko spaceruje przy dowolnej melodii. Podczas muzycznej pauzy rodzic wymienia nazwę jednego z narządów zmysłu, a dziecko go dotyka. Podczas zabawy rodzic stosuje zarówno liczbę pojedynczą, jak i mnogą, np. oko- oczy, a dziecko zgodnie z poleceniem pokazuje jedno oko lub dwoje oczu.
  2. Wykonajcie kartę pracy str.12 – utrwalanie wiadomości na temat zmysłów. Dziecko koloruje to, co intensywnie pachnie oraz otacza pętlą zdjęcie narządu zmysłu pozwalającego czuć zapach.

Czwartek 08.04.2021r. – ,,Tajemnice naszego ciała”

  1. ,,Moje ciało” zabawa dydaktyczna połączona z zabawą badawczą.

Zaproś dziecko na wycieczkę w głąb ciała i pytaj je:
– Co to jest skóra? Czy skóra się rusza? Co jest na skórze? (dziecko może obejrzeć swoją skórę pod szkłem powiększającym) Co mamy pod skórą? (kości, narządy)
– Gdzie mamy serce? (po lewej stronie klatki piersiowej) – w tym miejscu można nakleić czerwone samoprzylepne serce.
– Co to jest puls? Dziecko podejmuje próbę odnalezienia pulsu pod żuchwą.
– Jakie narządy jeszcze znasz? Dziecko pokazuje i nazywa inne narządy swojego ciała.

  1. ,,Części ciała” pobawcie się w zabawę ćwiczącą koncentrację uwagi. Rzucaj do dziecka piłkę. Jeśli wypowiesz nazwę dowolnej części ciała, dziecko łapie piłkę. Jeśli wypowiesz inne słowo, np. garnek, dziecku nie wolno łapać piłki.
  2. Wykonajcie kartę pracy str.13 – ćwiczenie małej motoryki, ćwiczenia w liczeniu. Dziecko wycina kostki i nakleja je przy zdjęciach, na których są części ciała w naszym ciele podwójnie lub pojedynczo.
  3. ,,Ile zębów mam w buzi?” – ćwiczenie sprawności narządów mowy. Poproś dziecko, by przesunęło językiem po górnych zębach (następnie po dolnych) i je policzyło. Ważne jest, by dziecko dotknęło każdego zęba czubkiem języka.

Piątek 09.04.2021r. – ,,Wyginam swoje ciało”

  1. Wykonajcie razem zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Część wstępna

„Powitanie” – zabawa orientacyjna. Rodzic włącza rytmiczną muzykę. Dziecko maszeruje, podskakuje, biega przy dźwiękach muzyki. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i dotyka jedną częścią ciała do drugiej, np. głowa wita się z ręką, łokieć z kolanem, kolano z uchem.  Zabawę należy powtórzyć kilkukrotnie (Rodzic może ćwiczyć z dzieckiem).

 Część główna

„Co potrafi moje ciało” – zabawa rytmiczna.  Dziecko spaceruje w różnych kierunkach, powtarza i wytupuje/wyklaskuje rytm, używając do tego celu różnych części ciała.
Wytupuje rytm nogami: stopy– stopy– stopy– stopy, klaszcze nad głową: ręce– ręce– ręce– ręce, pstryka palcami: palce– palce– palce– palce, wykonuje skręty: głowy: głowa– głowa– głowa– głowa, oklepuje uda: nogi– nogi– nogi– nogi, pociera dłoń o dłoń: dłonie– dłonie– dłonie itd.

„Jak się porusza?” – zabawa naśladowcza. Dziecko naśladuje ufoludka z innej planety, a następnie pokazuje, w jaki sposób idzie drogą do przedszkola (maszeruje energicznym krokiem, wyprostowane). Samodzielnie wymyśla sposób poruszania się ufoludka.

 „Posłuchaj serca” – ćwiczenie rozwijające percepcje słuchową i orientację w schemacie ciała. Dziecko wykonuje  8 podskoków i 8 przysiadów. Następnie w parze z rodzicem słucha bicia swojego serca i serca rodzica.

 „Moje ciało lubi się ruszać” – zabawa taneczna. Dziecko tańczy z rodzicem przy muzyce, np. tańczy sama głowa, tańczą same biodra, tańczą same ręce. Następnie samodzielnie wymyśla spontaniczny taniec.

 Część końcowa

„Żyję, więc oddycham” – zabawa wyciszająca. Dziecko leży na plecach, jest wyprostowane. Obserwuje, jak podczas oddychania porusza się jego klatka piersiowa i brzuch. Wdycha powietrze nosem, wydycha ustami.

  1. ,,Układamy zagadki” – układaj z dzieckiem zagadki na temat części ciała i zmysłów.
  2. ,,Rysuję siebie” – usiądźcie razem na dywanie i opiszcie swój wygląd, patrząc w lusterka, np. mam niebieskie oczy, proste włosy itd. Następnie dziecko siada przy stole i rysuje siebie. Ważne , by na ilustracji znalazła się głowa z zaznaczonymi oczami, nosem i ustami oraz włosami w odpowiednim kolorze. Po zakończeniu rysunku dziecko opisuje swój wygląd.
  3. ,,Okulary” – wykonajcie kartę pracy z wyprawki str. 11. Dziecko wypycha z karty okulary. Składa je i skleja w wyznaczonych miejscach. Z przezroczystej lub kolorowej folii wycina prostokąty (z pomocą rodzica) i nakleja na okulary od wewnętrznej strony – tam, gdzie powinny być szkła. Następnie zakłada okulary i ogląda przez nie swój pokój.

     Życzymy miłej zabawy

     Barbara Socha, Anna Darkowska, Izabela Panuś

 

  Język angielski 

                                   

W ramach nauki i zabawy zdalnej proponuję zapoznanie się

z materiałem on- line :

 
https://www.youtube.com/watch?v=SUt8q0EKbms
 
Powtarzajcie kilkukrotnie, wspólnie nazwy poszczególnych części ciała.

Dla chętnych zamieszczam również kartę pracy do pobrania :

KARTA PRACY- 4L.

 

Treści programowe do realizacji na najbliższy tydzień

DROGI RODZICU!

Tydzień: ,,Wielkanoc” – od 29.03 – 02.04.2021r.

– ,,Wielkanocne tradycje” – porozmawiaj z dzieckiem na temat tradycji związanych
z Wielkanocą (pisanki, święconka, lany poniedziałek, stół wielkanocny, pokarmy wielkanocne, itd.), zachęcaj dziecko do dłuższych wypowiedzi.

– ,,Siejemy rzeżuchę” posiejcie razem nasiona rzeżuchy. Najpierw dziecko wykleja kawałkami bibuły zewnętrzne ścianki pojemnika po twarożku. Następnie wkłada do środka watę, wsypuje ziarenka rzeżuchy i podlewa je wodą. Wykorzystajcie posianą rzeżuchę do wykonania świątecznego stroiku.

– ,,Lepię jajeczka” dziecko lepi z plasteliny kolorowe jajka, rozwija motorykę małą i reguluje napięcie mięśniowe.

– ,,Pisanki” razem pomalujcie jajka farbami, a następnie ozdabiajcie pisanki wg własnego pomysłu.

– ,,Zbieraj rozsypane jajka” zabawa ruchowa. Rodzic rozmieszcza w różnych miejscach pokoju kolorowe jajka (papierowe sylwety). Dziecko maszeruje w rytmie wygrywanym przez rodzica na bębenku. Gdy muzyka cichnie, szuka ukrytych pisanek. Wznowienie gry na bębenku ponownie przywołuje dziecko do marszu. Gdy wszystkie jajka zostaną odnalezione , dziecko siada na podłodze, przelicza swoje pisanki i mówi, gdzie je znalazło np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, na parapecie, między kwiatami itp.

– Wykonajcie kartę pracy nr 24 dziecko rysuje drogę przez labirynt tak, aby dziewczynka zebrała wszystkie pisanki, następnie rysuje w ramce tyle kresek, ile pisanek zebrała dziewczynka.

– ,,Świąteczny koszyczek” przygotujcie razem świąteczny koszyczek, wkładając do środka tradycyjne polskie symbole świąt wielkanocnych (pisanki, bazie, baranka, chlebek, kiełbaskę, babę, jajka, sól). Opowiedz dziecku, że w Wielką Sobotę ze świątecznym koszyczkiem udajemy się do kościoła na poświęcenie pokarmów, a w niedzielny poranek spożywamy tę święconkę podczas wielkanocnego śniadania ( w tym roku ze względu na pandemię będzie to wyglądało zupełnie inaczej niż zawsze).

– Wykonajcie kartę pracy nr 23 dziecko koloruje obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny, wycina obrazek wzdłuż linii zaznaczonych na odwrocie, a następnie układa go
i przykleja na kartce.

– ,,Lekcja ciszy i milczenia” zabawa wyciszająca i ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej wg M. Montessori. Dziecko idzie w ciszy po obwodzie elipsy, stopa za stopą i dodatkowo trzyma na dużej łyżce styropianowe jajko (jajko nie może spaść na podłogę).

– ,,Śmigus” przeczytaj dziecku wiersz i porozmawiaj na temat jego treści oraz tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.

                                                           Śmigus Maria Konopnicka

Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.

Panieneczka mała
w kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.

Panieneczka mała
Sukienkę zmoczyła:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.

– ,,Napełniamy wiadro wodą” – zabawa ruchowa z elementem rzutu, dziecko staje w odległości ok. 2 metrów od wiaderka, do którego wrzuca niebieskie woreczki lub zgniecione niebieskie kule (symbolizujące wodę).

– Wykonajcie kartę pracy z Wyprawki nr 15 z ilustracją przedstawiającą koszyczek wielkanocny, dziecko musi dorysować do koszyczka pisankę i ją ozdabia, koloruje obrazek.

– ,,Zajączek” praca w książce ,,Kropki, kreski i pętelki” str.28 – dziecko rysuje zajączka po śladzie według instrukcji rodzica, a następnie samodzielnie na kartce z bloku rysunkowego.

,,Pisanka w koszyku” praca w książce jak wyżej, ćwiczenia grafomotoryczne, dziecko rysuje po śladzie wzorki na pisance – każdy innym kolorem, koszyk wykleja paskami wydartymi z brązowego papieru.    

                                                                                             

Życzymy miłej zabawy
oraz zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych            
Barbara Socha, Izabela Panuś

 
                                                     

Katecheza w grupie Zielone Żabki


Drodzy rodzice otwórzcie poniższe linki i obejrzyjcie wspólnie z dziećmi:

https://youtu.be/NP1aEBz5og8 – Wielki Czwartek

https://youtu.be/uxGmmLGbrps – Wielki Tydzień

https://youtu.be/sC4o9AuysWw – Bajka o Zmartwychwstaniu Pańskim

https://youtu.be/PrCTwTwCVXU – Życzenia Wielkanocne