Program wychowawczo-profilaktyczny Gminnego Przedszkola w Baranowie
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U z 2016r.poz 1943 ze zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej ( Dz. U. z 2017r. poz. 356)
- Statut Przedszkola
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016.Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r.poz.59 ze zmianami)
„Pomóżmy dzieciom,
by każdy z nich stał się tym,
kim stać się może”
Janusz Korczak
Wychowanie od podstaw nie jest rzeczą prostą. Jest to proces ciągły i długotrwały.
Nauczyciel – wychowawca pomaga kształtować osobowość dziecka, wychowywać mądrych i dobrych ludzi, w poczuciu własnej tożsamości narodowej , wspiera wychowawczą rolę rodziny.
Program wychowawczy Gminnego Przedszkola w Baranowie stworzony jest na bazie podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Program ten opracowany został w wyniku potrzeb przedszkola w zakresie działań wychowawczych. Wspomaga pracę nauczyciela i wspiera działania wychowawcze rodziców.
Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:
- radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,
- bezpieczeństwa,
- poczucia własnej godności.
- poczucia przynależności narodowej i społecznej.
I. Charakterystyka programu
Celem programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej, uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest w następujących obszarach:
- Fizycznym
- Emocjonalnym
- Społecznym
- Poznawczym
II. Warunki realizacji
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych
- zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości
- spożywania posiłków
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
III. Założenia programu
Główne cele pracy wychowawczej:
- Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
- Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, światem wartości moralnych oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
- Czynienie wielorakich starań zmierzających do jednolitych oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym a przedszkolem.
- Wyrabianie cech charakteru optymistycznego wychowanka.
- Nauczenie dzieci jak wyrażać swoje uczucia i jak nad nimi panować.
- Nauczenie dzieci sposobów radzenia sobie z niepowodzeniami i porażkami.
- Kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka.
Cele operacyjne:
- Organizowanie sytuacji pozwalających poznanie własnych możliwości.
- Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań .
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań.
- Stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i ponoszenia za nie konsekwencji.
- Zacieśnienie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym- budowanie relacji: dziecko-nauczyciel-rodzic.
- Wyrobienie w dzieciach postawy optymizmu i poczucia pewności siebie.
- Kształtowanie umiejętności podejmowania prawidłowych decyzji prozdrowotnych.
Przewidywane efekty:
Ukształtowanie dziecka:
- empatycznego, wrażliwego na potrzeby i krzywdę innych;
- rozumiejącego konieczność poszanowania cudzej własności;
- ceniącego wartości moralne;
- tolerancyjnego, szanującego odmienność i indywidualność innych ludzi;
- posiadającego umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
- znającego swoje prawa i obowiązki;
- posiadającego umiejętność ponoszenia konsekwencjo swoich czynów;
- rozumiejącego konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych.
W naszym Przedszkolu:
DZIECKO:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki.
- Czuje się bezpieczne.
- Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukcesy.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Jest świadome swojej przynależności narodowej.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
- Jest radosne, pogodne i uśmiechnięte.
- Akceptuje odmienność innych ludzi.
RODZICE:
- Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
- Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
- Rozmawiają z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
- Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
- Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
- Otrzymują wskazówki jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z niepowodzeniami.
NAUCZYCIELE:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
- Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
- Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka..
- Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
- Proponują rodzicom różne formy współpracy.
- Przekazują optymistyczne nastawienie do świata swoim wychowankom.
IV. Plan działań wychowawczych
Cele ogólne
- Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć organizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
- Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.
- Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
- Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
Metody:
- Podające: opowiadanie, pogadanka, historyjka obrazkowa, wiersze, piosenki, praca z obrazkiem.
- Aktywizujące: drama, pedagogika zabawy, P. Dennisona, W. Sherborne, A. M. Kniessów. K. Orffa, R. Labana, M. Bogdanowicz, H. Tymichowej, E. Gruszczyk- Kolczyńskiej.
- Problemowe: gry dydaktyczne, burza mózgów, inscenizacja, śniegowa kula
- Praktyczne: ćwiczenia, gry dydaktyczne, zabawy intelektualne.
Zadania:
I. FUNKCJONOWANIE W GRUPIE
Cel: Przedszkole jest miejscem przyjaznego przebywania dzieci.
Cele szczegółowe:
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania, akceptowanie drugiego człowieka,
- rozróżnianie dobra od zła,
- przestrzeganie kompromisu w zabawie, rozwiązywanie konfliktów,
- pomaganie niepełnosprawnym i innym,
- rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,
- stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeksu przedszkolaka),
- kształtowanie samodzielności,
- kształtowanie odporności emocjonalnej.
Formy realizacji:
- zabawy integracyjne, tematyczne, dydaktyczne, konstrukcyjne, ruchowe,
- muzykoterapia,
- logorytmika,
- formy teatralne,
- literatura dla dzieci,
- wystawy prac dziecięcych,
- zajęcia otwarte, warsztaty dla rodziców,
2. OBYCZAJOWOŚĆ
Cel: Przedszkole pomaga dostrzegać wokół siebie wartości ważne dla społeczeństwa.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz,
- dbanie o dobro własne i innych,
- odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,
- używanie form grzecznościowych,
- kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,
- rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
- dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.
Formy realizacji:
- kronika przedszkolna,
- uroczystości,
- spotkania,
- konkursy,
- programy,
Kodeks przedszkolaka
- Wspólnie i zgodnie bawię się z dziećmi.
- Potrafię czekać na swoja kolej podczas działalności zabawowej i edukacyjnej.
- Szanuję własność cudzą i wspólną.
- Wiem, że praca innych jest trudem, który należy szanować i tego samego oczekuję od innych.
- Do zabawy biorę tylko te zabawki, którymi teraz będę się bawić, a po skończonej zabawie odłożę je na miejsce.
- Bawię się tak, aby nie powodować zagrożenia i przykrości innym.
- Pomagam kolegom i koleżankom.
- Stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam itp.
- W przedszkolu jestem po to, aby zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne mi w szkole.
REGUŁY ZACHOWAŃ OBOWIĄZUJĄCE W NASZYM PRZEDSZKOLU
Ustalone zostały reguły, w których zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
- zachowania podczas posiłków,
- zachowania w łazience,
- zachowania w szatni,
- zachowania w sali,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów,
- zachowania podczas uroczystości.
- Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków
- jemy w ciszy,
- jemy powoli,
- sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
- po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką,
- odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
- Reguły zachowań w łazience
a) mycie rąk (przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)
- podwijamy rękawy,
- moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy,
- zakręcamy kran,
- otrząsamy ręce nad zlewem,
- wycieramy dłonie ręcznikiem papierowym,
b) pielęgnacja zębów
- do kubka wlewamy letnią wodę,
- dwukrotnie płuczemy usta,
- na szczotkę wyciskamy pastę,
- myjemy zęby okrężnymi ruchami,
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem,
- kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu..
c) higiena potrzeb fizjologicznych
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
- zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
- myjemy ręce po wyjściu z toalety.
- Reguły zachowań w szatni
- starannie układamy swoją odzież i buty,
- pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem,
- po powrocie, przed wejściem do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę,
- przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży,
- starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę,
- pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
- Reguły zachowań w sali
- nie biegamy,
- dzielimy się zabawkami,
- mówimy umiarkowanym głosem,
- gramy uczciwie,
- nie bijemy innych,
- sprzątamy po sobie,
- nie niszczymy zabawek,
- używamy zwrotów grzecznościowych,
- słuchamy poleceń nauczyciela.
- Reguły zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym
- bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
- nie popychamy innych,
- pomagamy młodszym kolegom,
- nie oddalamy się z terenu ogrodu,
- słuchamy poleceń nauczyciela.
- Reguły zachowań podczas wycieczek i spacerów
- idziemy kolejno parami,
- nie popychamy się,
- uważnie słuchamy nauczyciela,
- przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
- Reguły zachowań obowiązujące podczas uroczystości, spotkań itp.
- zajmujemy wyznaczone miejsce,
- witamy się z gośćmi ,
- uważnie słuchamy,
- dziękujemy za przybycie,
- żegnamy się z gośćmi,
- wychodzimy w ustalonej kolejności.
SPOSOBY NAGRADZANIA, WYRÓŻNIANIA
I DEZAPROBATY DLA ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH
1.Formy nagradzania, wyróżniania:
- nagradzanie uznaniem, pochwałą,
- nagradzanie poprzez sprawienie przyjemności dziecku przez nauczyciela lub kolegów w kontaktach indywidualnych lub na forum całej grupy;
- obdarzania dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększenie zakresu jego samodzielności;
- przywilej wykonania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
- atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie wg pomysłu dzieci;
- tablica motywacyjna (buźka wesoła).
- Dezaprobata dla zachowań niepożądanych:
- rozmowa, tłumaczenie, wyjaśnienie;
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
- ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenia dziecku, aby je skłonić do autorefleksji;
- czasowe odebranie przyznanego przywileju;
- modelowanie zachowania-empatia;
- kącik ciszy;
- tablica motywacyjna (buźka smutna)
V. Efekty działań wychowawczych
1. Efekty wychowania patriotycznego
Cel : Kształtowanie postaw emocjonalnego przywiązania do ojczystego kraju i rozwijanie pozytywnych zachowań społecznych oraz cech charakteru dobrego Polaka – patrioty.
Cele szczegółowe:
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną,
- rozwijanie zainteresowania własną miejscowością i regionem,
- wzmacnianie poczucia przynależności narodowej, historycznej, kulturowej,
- uświadamianie oraz wpajanie szacunku dla kultury własnego narodu oraz jego dziedzictwa,
- kształtowanie postaw otwartych, tolerancyjnych, nastawionych na różnorodność i akceptację
- innych kultur i narodów,
- szanowanie praw człowieka.
Formy realizacji:
- zajęcia tematyczne,
- spacery,
- wycieczki,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- konkursy tematyczne,
- wystawy okolicznościowe,
- uroczystości.
KODEKS MAŁEGO PATRIOTY
- Znam swoje imię i nazwisko. Potrafię opowiedzieć lub pokazać na palcach ile mam lat.
- Umiem opowiedzieć o swoich potrzebach, wyrażać emocje. Próbuję panować nad swoimi emocjami negatywnymi.
- Wymieniam członków swojej rodziny.
- Znam nazwę swojej miejscowości i uczestniczę w jej życi
- Szanuję kulturę i tradycje narodowe.
- Znam barwy swojego kraju, potrafią wskazywać spośród innych flagę Polski. Potrafię
- prawidłowo ułożyć kolory flagi n z kolorowego papieru. Znam wygląd godła Polski.
- Szanuję symbole narodowe.
- Wiem, że mieszkam w Polsce i jestem Polakiem.
- Znam nazwę stolicy Polski
- Wiem, że Polska należy do Unii Europejskiej.
- Znam symbole Unii Europejskiej.
- Wiem, ze wszyscy ludzie mają te same prawa.
- Efekty działań wychowania ekologicznego
Cel: Przedszkole uczy kochać i chronić otaczającą go przyrodę.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec istot żywych i środowiska naturalnego,
- ukazywanie walorów estetycznych przyrody i budzenie potrzeby zachowania jej piękna,
- kształtowanie u dzieci poczucia odpowiedzialności za stan środowiska w swoim otoczeniu,
- zachęcanie dzieci i ich rodziców do podejmowania konkretnych działań na rzecz przyrody.
Formy realizacji:
- wycieczki,
- spacery, konkursy,
- prace porządkowe,
- prace hodowlane,
- doświadczenia,
- obserwacje przyrodnicze,
- eksperymenty,
- akcje ekologiczne,
KODEKS MAŁEGO EKOLOGA
- Nie łamię gałęzi drzew i nie depczę trawników.
- Nie śmiecę.
- Dbam o zwierzęta.
- Sadzę drzewa i krzewy.
- Opiekuję się zwierzętami.
- Zwracam uwagę tym, którzy czynią krzywdę przyrodzie.
- Rozpoznaję zagrożenia dla środowiska przyrodniczego.
DZIAŁANIA W RAMACH PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Lp. | Działanie | Odpowiedzialni | Termin |
Zadanie I: Adaptacja dzieci do przedszkola
Zadanie 1: Współpraca z rodzicami |
|||
1. | Zapoznanie rodziców z przedszkolem | Dyrektor,
Nauczyciele |
Dni adaptacyjne |
2. | Rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka.
|
Dyrektor,
Nauczyciele |
wrzesień |
3. | Zebranie organizacyjne dla rodziców
|
Dyrektor,
Nauczyciele |
sierpień |
4. | Informowanie rodziców o postępach
dzieci |
Nauczyciele | 2 x w roku |
6. | Plan współpracy z rodzicami | Nauczyciele | wrzesień,
|
7. | Zachęcanie rodziców do współpracy i
wspomagania przedszkola |
Dyrektor,
Nauczyciele |
w ciągu roku
szkolnego |
Zadanie 2: Adaptacja dziecka w przedszkolu | |||
8. | Zajęcia adaptacyjne | Nauczyciele | sierpień |
Zadanie II: Budowanie systemu wartości
Zadanie 3: Rozwijanie inteligencji wielorakich dzieci |
|||
9. | Obserwacje dzieci/ diagnoza i rozmowy z rodzicami. | Nauczyciele | 2 x w roku szkolnym/
na bieżąco w roku szkolnym |
10. | Urządzenie kącików zainteresowań
dzieci |
Nauczyciele | w ciągu całego roku szkolnego |
11. | Dawanie dzieciom możliwości
swobodnego wyboru aktywności |
Nauczyciele | w ciągu roku
szkolnego |
Zadanie 4: Uczenie dzieci wyrażania uczuć i emocji | |||
12. | Powitanie dzieci, rozmowa o nastrojach | Nauczyciele | cyklicznie |
13. | Cykl zajęć związanych z wyrażaniem
emocji |
Nauczyciele | według rozkładu |
14. | Zachęcanie dzieci do rozmów o swoich
niepowodzeniach i sukcesach |
Nauczyciele | w ciągu całego roku
szkolnego |
Zadanie 5: Kształtowanie charakteru dzieci | |||
15. | Wyrabianie charakteru i cech
optymistycznego wychowanka. Opracowanie zasad zachowania się w przedszkolu i poza nim. |
Nauczyciele
wszystkich grup wiekowych |
W ciągu całego roku szkolnego |
Zadanie 6: Wszechstronny rozwój dzieci | |||
19. | Rozwój fizyczny dzieci: aktywność
ruchowa, ćwiczenia manualne, samodzielność |
Nauczyciele | Według Planu |
20. | Rozwój duchowy dzieci: poznawanie
siebie, empatia, odróżnianie dobra i zła |
Nauczyciele | Według Planu |
21. | Rozwój społeczny dzieci: współpraca,
negocjacje, komunikacja, ograniczanie agresji |
Nauczyciele | Według Planu |
22. | Rozwój intelektualny dzieci: mowa,
liczenie, nabywanie wiedzy ogólnej |
Nauczyciele | Według Planu |
23. | Rozwój artystyczny dzieci: malowanie,
rysowanie, muzyka, teatr, kreatywność, ogólne obycie z kulturą |
Nauczyciele | Według Planu |
Ewaluacja
- Ewaluacji programu wychowawczego dokonuje się na rocznej radzie pedagogicznej.
- W ewaluacji uwzględnia się opinię wychowanków, rodziców, nauczycieli, pracowników przedszkola, wytwory dzieci.
- Sposoby ewaluacji:
a) obserwowanie i rejestrowanie postępów dzieci,
b) analiza dokumentów:
- Program wychowawczy,
- Księga protokołów rady pedagogicznej,
- plany miesięczne poszczególnych grup,
- arkusze obserwacji, dzienniki,
c) ankiety,
b) wytwory dzieci.
d) samoocena (refleksja nauczycieli)
VI. Plan działań profilaktycznych
CELE PROGRAMU
Cele główne programu:
- Wdrożenie dzieci do stosowania zasad bezpieczeństwa.
- Kształtowanie u dzieci umiejętności właściwego reagowania w sytuacjach zagrożenia.
Cele szczegółowe programu:
- Uświadomienie dzieci o istniejących w życiu zagrożeniach.
- Wykształcenie umiejętności skutecznego radzenia sobie z w sytuacji zagrożenia.
- Rozróżnianie dobra od zła.
- Zdawanie sobie sprawy z niebezpieczeństwa wynikającego z niewłaściwego postępowania / przypadkowych spotkań z nieznajomym.
- Rozumienie powszechnych zakazów / nakazów w celu uniknięcia wypadku i innych.
- Utrwalenie ogólnych zasad, np. prawidłowego poruszania się po drodze oraz wewnątrzprzedszkolnych, np. właściwego korzystania z placu zabaw.
- Uczenie się odpowiedzialności nie tylko za siebie, ale innych (aspekt moralny).
- Upowszechnienie wiedzy o zdrowiu i zasadach mu sprzyjających (promocja zdrowego stylu życia).
- Tworzenie warunków służących sprawności i aktywności fizycznej dzieci.
- Podkreślenie szkodliwego wpływu na organizm różnego rodzaju używek.
- Zapobieganie oraz potępianie agresji i przemocy.
- Nabywanie umiejętności przeciwstawiania się złu fizycznemu i psychicznemu (promocja postaw asertywnych).
- Rozwijanie podstawowych umiejętności życiowych.
- Uświadomienie dziecka o zagrożeniach związanych z dostępem do sieci internet.
BLOKI TEMATYCZNE PROGRAMU
- BEZPIECZEŃTWO NA CO DZIEŃ
- PIRAMIDA ZDROWGO ŻYWIENIA
- HIGIENICZNY TRYB ŻYCIA
- RUCH W ŻYCIU CZŁOWIEKA
- ZAGROŻENIA ZE ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO
- PRZEDSZKOLE BEZ NAŁOGÓW
- AGRESJA I PRZEMOC
- DZIECKO W ŚWIECIE WIRTUALNYM
CHARAKTERYSTYKA BLOKÓW TEMATYCZNYCH
Nazwa bloku tematycznego
|
Zamierzone cele operacyjneDziecko: |
1. Bezpieczeństwo na co dzień |
– rozumie pojęcie bezpieczeństwo;
– reaguje na hasła: pali się, ewakuacja itp.; – wykazuje znajomość imienia, nazwiska oraz własnego adresu zamieszkania; – wykazuje znajomość imion i nazwisk rodziców / opiekunów; – zna zasady bezpiecznego poruszania się po drodze; – rozróżnia podstawowe znaki drogowe (informacyjne, ostrzegawcze; – stosuje się do sygnalizacji świetlnej; – wie, jakie są numery telefonów alarmowych (997, 998, 999, 112); – orientuje się, do kogo może zwrócić się o pomoc (np. do policjanta); – zna inne ważniejsze instytucje i pełnione przez nie role społeczne; – przestrzega zasad ustalonych w grupie przedszkolnej (kontrakt grupowy); – stosuje się do zasad bezpiecznego korzystania z placu zabaw / sprzętu / zabawek – porusza się w miejscach dozwolonych; – nie oddala się samo od grupy przedszkolnej; – nie korzysta z urządzeń elektrycznych, nie bawi się przedmiotami niebezpiecznymi, np. zapałkami, szkłem i in.; – przewiduje sytuacje zagrażające bezpieczeństwu / życiu oraz ich konsekwencje; – wykazuje nieufność w stosunku do nieznajomych; – samodzielnie i bezpiecznie organizuje sobie czas wolny; – gości w przedszkolu, np. policjanta, strażaka, pielęgniarkę (w miarę możliwości); – wie, że opiekę nad nim sprawuje osoba dorosła
|
2. Piramida zdrowego żywienia |
– poznaje schemat piramidy zdrowego żywienia (jej piętra);
– orientuje się w zasadach zdrowego stylu odżywiania (wymienia zdrowe produkty, tj. owoce, warzywa, mleko i jego przetwory, ryby, ciemne pieczywo, itd.); – dostrzega związek pomiędzy zdrowiem a chorobą; – wie, na czym polega profilaktyka zdrowotna (np. szczepienia ochronne); – podaje przyczyny i skutki nieprawidłowego odżywiania się (m. in. otyłość, próchnica, brak witamin, niska odporność organizmu = przeziębianie się); – przezwycięża niechęć do spożywania niektórych potraw; – myje owoce i warzywa przed spożyciem. |
3. Higieniczny tryb życia |
– rozumie pojęcia: higiena, higieniczny tryb życia;
– wyróżnia przybory niezbędne do utrzymania higieny; – stosuje higienę na co dzień: * myje ręce przed / po posiłku, po korzystaniu z toalety, po kontakcie z różnymi przedmiotami, zwierzętami; * dba o czystość własnego ciała (regularna kąpiel); * dba o czystość ubrania / bielizny; * używa wyłącznie swoich przyborów toaletowych; * utrzymuje porządek otoczenia wokół siebie (np. sprząta po sobie); * zdaje sobie sprawę z konieczności chodzenia do snu o tej samej porze (higiena snu); * rozumie istotę wypoczynku; * wykazuje wrażliwość na nadmierny hałas; * podkreśla rolę codziennych ćwiczeń fizycznych; * uczy się podstawowych umiejętności relaksacji i odprężenia (higiena psychiczna); * wie, o konieczności umiejętnego korzystania z chusteczek higienicznych; * zasłania usta podczas kaszlu / kichania; * unika bezpośredniego kontaktu z osobą chorą; * wie o potrzebie przebywania w wywietrzonych pomieszczeniach. |
4. Ruch w życiu człowieka |
– rozumie znaczenie aktywności ruchowej, sportu w życiu;
– posługuje się pojęciem zdrowie; – wie, o potrzebie częstego przebywania na świeżym powietrzu; – bierze aktywny udział w zajęciach ruchowych, gimnastykuje się; – uprawia sporty (gra w piłkę, jazda na rowerze, bieganie, itp.); – ubiera się odpowiednio do warunków pogodowych; – dba o prawidłową postawę ciała; – chodzi na spacery; – wie, jak zapobiegać przemarznięciu / przegrzaniu |
5. Zagrożenia ze środowiska przyrodniczego |
– wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych;
– nie dotyka zwierząt bez pozwolenia ich właściciela, – wie, że nie należy karmić bez zgody / drażnić zwierząt; – zna pozycję obronną, by uniknąć, np. pogryzienia; – orientuje się, jak wyglądają tabliczki informujące, np. o terenie strzeżonym przez psa; – zna wybrane rośliny i inne zagrażające życiu (np. grzyby, owoce trujące); – wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia, gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić; – rozumie konieczność pozostawania w miejscu bezpiecznym w czasie burzy, huraganu, powodzi, ulewy, upałów itp.
|
6. Przedszkole bez nałogów |
– jest świadome niebezpieczeństw związanych z uzależnieniami / nałogami;
– prezentuje właściwą postawę PRZECIW; – orientuje się w procesie uzależnienia człowieka od czegoś (zna ich niekorzystny wpływ na organizm); – wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości); – wie, co sprzyja uzależnieniu człowieka (alkohol, papierosy, leki, internet); – nabywa umiejętność odmawianie NIE bez poczucia winy (asertywność); – nie jest podatne na wpływ osób nieznajomych
|
7. Agresja i przemoc |
– zna pojęcia: agresja i przemoc;
– umie nazwać swoje uczucia; – odgrywa i demonstruje wybrane uczucia (scenki sytuacyjne); – uczy się oswajać z własnym strachem (Strach ma wielkie oczy, Jak przestraszyć swój strach?); – bierze udział w zajęciach odreagowywania złości, np.: * ludzik złości * skrzynia złości (z gazetami) * rysunek złości * tabliczka złości, itp. – potrafić utożsamić się z inną osobą (kształtowanie umiejętności empatycznych); – podaje sposoby na pokonanie złości; – reaguje na różne formy agresji i przemocy; – orientuje się, jakie są skutki agresji /przemocy na świecie dla ludzi; – uczy się być asertywne; – rozumie znaczenie słowa zgoda, kompromis; – wykazuje ostrożność i nieufność w kontakcie z osobami obcymi, zły dotyk; – przestrzega zakazu przyjmowania różnych rzeczy, np. słodyczy od osób nieznajomych; – stara się być przyjazne dla otoczenia |
8. Dziecko w świecie wirtualnym | – zna zagrożenia związane z korzystaniem z dostępu do sieci (np. wirtualny przyjaciel – oszust, złe samopoczucie, niedotlenienie organizmu, brak kolegów / koleżanek);
– korzysta z internetu tylko za zgodą rodziców / osób dorosłych; – nie traktuje komputera jak największego towarzysza zabaw; – zdaje sobie sprawę, że świat wirtualny to świat iluzji (rozróżnienie rzeczywistości od świata wirtualnego – nierzeczywistego); – nie promuje zachowań agresywnych, przemocy obecnej, np. w grach komputerowych – dostrzega także pozytywny wpływ świata wirtualnego (np. rozwój myślenia, kojarzenia, wyobraźni, pogłębienie wiedzy, wzmocnienie poczucia własnej wartości, itp.) |
METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU PROFILAKTYKI
A. METODY
– podające (pogadanka, opowiadanie, historyjka obrazkowa, anegdota i inne)
– problemowe (konwersacje, metody aktywizujące typu inscenizacja, drama, gry dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów i in.)
– praktyczne ( ćwiczenia i działania oparte na konkrecie, pokaz, symulacja, spotkania, wycieczki i in.)
– eksponujące (np. film, ekspozycja i in.)
– programowane (z użyciem np. komputera i projektora)
B. FORMY
– indywidualne
– zespołowe
– grupowe (jednolite / zróżnicowane)
EWALUACJA PROGRAMU
Oceny efektów wdrożenia programu profilaktycznego dokonuje się na Radzie Pedagogicznej po I i II semestrze roku szkolnego. Ewaluacja programu, polega na sporządzeniu krótkiego pisemnego sprawozdania z jego realizacji. Podstawę sprawozdania z realizacji programu będą stanowiły:
- obserwacja
- rozmowy z innymi nauczycielami / pracownikami
- własne wnioski i opinie
- kontakt wychowawcy z rodzicami (wywiad)
- analiza dokumentów (np. plany miesięczne, realizacja podstawy programowej, zapis w dzienniku)
- analiza wytworów pracy dzieci i stopnia ich zaangażowania
- dodatkowe osiągnięcia, np. udział w konkursie.