ROCZNY PLAN PRACY 2023/2024
ROCZNY PLAN PRACY
Gminnego Przedszkola w Baranowie
na rok szkolny 2023/2024
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1 2023/2024 z dnia 31.08.2023r.
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2022/2023
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców względem przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
Podstawa prawna
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2023/2024
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Gminnego Przedszkola w Baranowie w roku szkolnym 2022/2023
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
- Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
- Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2023/2024
Wnioski wynikające z diagnozy pracy przedszkola |
Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
1.Przedszkole wyróżnia atrakcyjna oferta edukacyjna oraz bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu.
2.Wychowankowie przedszkola uczestniczą w konkursach, a także akcjach charytatywnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.
3.Przedszkole działa zgodnie z kalendarzem imprez, uroczystości, wyjść i wycieczek.
4.W przedszkolu dba się o współpracę z rodzicami. Rodzice uczestniczą w działaniach przedszkola, szczególnie w tych, które dotyczą ich dzieci.
5.W przedszkolu panuje dobra atmosfera pracy.
6.Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i wciąż doskonalą swoje umiejętności, które są zgodne z potrzebami przedszkola, na bieżąco uczestniczą w szkoleniach, konferencjach i webinariach.
7.Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, OSP, Policją, GOKSiR w Baranowie, Urzędem Gminy i zakładami pracy.
8.Rodzice są zadowoleni z usług przedszkola.
9.Baza lokalowa przedszkola i jego wyposażenie pozwalają na realizację przyjętych programów.
10.Kąciki zabaw oraz atrakcyjne zabawki zachęcają dzieci do swobodnej, twórczej zabawy oraz uczą zabaw w zespole.
11.Plac zabaw sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz umożliwia atrakcyjne i bezpieczne spędzanie czasu, pod opieką nauczycieli. |
1. Włączanie rodziców uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w działania zespołów (informowanie na piśmie o terminie posiedzenia, przekazywanie rodzicom, dokumentacji dziecka: WOFU, IPETU, oceny efektywności udzielanego wsparcia, potwierdzenie obecności rodzica na spotkaniu na liście obecności).
2. Ścisłe stosowanie się do zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w razie konieczności modyfikowanie IPET.
3. We współpracy z pedagogiem specjalnym zintensyfikować współpracę z instytucjami zewnętrznymi na rzecz zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego.
4. Promowanie placówki w środowisku lokalnym oraz poza nim, wzmacniając pozytywny wizerunek przedszkola wśród rodziców i mieszkańców.
5. Aktualizacja potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z kierunkami polityki oświatowej państwa na bieżący rok oraz potrzeb placówki. |
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy 2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci 3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym 4. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. 5. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej. 6. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
2.1. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023
Wniosek z nadzoru: Dalsze doskonalenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolu przez nauczycieli specjalistów oraz nauczycieli grup |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1. |
Włączanie rodziców dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w działania zespołów (informowanie na piśmie o terminie posiedzenia, przekazywanie rodzicom, dokumentacji dziecka: WOFU, IPETU, oceny efektywności udzielanego wsparcia, potwierdzenie obecności rodzica na spotkaniu na liście obecności). |
Cały rok szkolny |
Dyrektor/ Zespół ds. IPET/wychowawcy dzieci posiadających orzeczenie |
2. |
Ścisłe stosowanie się do zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w razie konieczności modyfikowanie IPET. |
Cały rok szkolny |
Zespół ds. IPET/ naucz.współ.kszt.dz. z niepeł./ naucz.specj. |
3. |
We współpracy z pedagogiem specjalnym zintensyfikować współpracę z instytucjami zewnętrznymi na rzecz zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy naucz./ pedagog specjalny |
4. |
Promowanie placówki w środowisku lokalnym oraz poza nim, wzmacniając pozytywny wizerunek przedszkola wśród rodziców i mieszkańców. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy naucz. |
5. |
Aktualizacja potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z kierunkami polityki oświatowej państwa na bieżący rok oraz potrzeb placówki. |
Cały rok szkolny |
Zespół ds. WDN |
2.2 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Europa |
|||
1 |
Udział w projekcie „Europejskie Dni Dziedzictwa”. Edycja 2023 – „Żywe dziedzictwo – tradycje od pokoleń” organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa według założeń projektu https://edd.nid.pl/aktualnosci/znamy-haslo-edd-2023/ i pomysłów własnych nauczycieli. (patronat MKiDzN) |
Wrzesień |
Małgorzata Kaczmarczyk |
2 |
Obchody „Europejskiego Dnia Języków Obcych” we współpracy z nauczycielem języka angielskiego ze Szkoły Podstawowej w Baranowie. |
Wrzesień |
Koordynator: nauczyciel j. angielskiego |
3 |
Poznanie cech charakterystycznych dla wybranych krajów europejskich tj. flaga państwa, położenie na mapie, najważniejsze święta narodowe, język, zwyczaje, potrawy narodowe itp. Unia Europejska: poznanie flagi Unii Europejskiej oraz nazw krajów, które należą do UE. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. Wyjście do biblioteki w celu wypożyczenia w/w publikacji. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
6 |
Obchody „Międzynarodowego Dnia Tańca” w przedszkolu, ustanowionego przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI-UNESCO) – zapoznanie z tańcami europejskimi oraz polskimi tańcami narodowymi z wykorzystaniem filmów edukacyjnych/prezentacji lub podczas spotkania z instruktorem tańca/ Kołem Gospodyń |
Kwiecień |
Nauczyciel rytmiki |
7 |
„Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Polska |
|||
1 |
Udział w akcji społecznej: „Narodowe czytanie 2023” – 8-9 wrzesień, propagującej znajomość literatury narodowej, z inicjatywy Pana Prezydenta RP. „Nad Niemnem”. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2 |
Realizacja tematyki tygodniowej: „Polska moja ojczyzna”
|
Maj/ Listopad |
Nauczyciele grup |
3 |
Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEiN: „Szkoła do hymnu” |
Listopad |
Marta Lisiewska |
4 |
Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski” |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych. |
Maj |
Nauczyciele grup |
6 |
Obchody „Dnia flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. |
Maj |
Nauczyciele grup |
7 |
Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej – we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Baranowie oraz Biblioteką w szkole Podstawowej w Baranowie.
|
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
· rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej · poznanie życia ludności w krajach Europy, · kształtowanie poczucia przynależności do Europy · budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi · zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy
|
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny |
|||
1 |
Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. |
Wrzesień |
Dyrektor/ Wychowawcy grup |
2 |
Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
3 |
Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta) |
Wrzesień |
Dyrektor/ Wychowawcy grup |
4 |
Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy grup |
5 |
Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. |
Wrzesień-czerwiec |
Nauczyciele/ Nauczyciele specjaliści |
6 |
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych poprzez ankiety Google itp. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
8 |
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele specjaliści |
9 |
Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
10 |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup/ Nauczyciele specjaliści |
11 |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godziny dostępności”. |
W razie potrzeb |
Wszyscy nauczyciele |
12 |
Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w przedszkolu i w plenerze. Wigilia w przedszkolu Dzień Babci i Dziadka Święto Rodziny
|
Cały rok szkolny |
Wyznaczeni nauczyciele |
13 |
Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców w każdej grupie: ( w formie np. warsztatów z GOKSiR w Baranowie, lub Kołem Gospodyń) Żabki Biedroneczki Krasnoludki Pszczółki Smerfy |
Wg harmonogramu zajęć otwartych |
Nauczyciele wszystkich grup |
14 |
Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w „Kalendarzu świąt i uroczystości”. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra |
|||
1 |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2 |
Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
3 |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4 |
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6 |
„Przedszkolni Wolontariusze” – promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, „Szlachetna paczka”. Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line. |
………… |
………………… |
7 |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności |
grudzień |
Monika Fąk |
8 |
Udział w akcji MEiN: „Razem na święta” zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. |
grudzień |
Marta Lisiewska |
9 |
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. |
W ciągu roku szkolnego |
Monika Fąk |
10 |
Zbiórka nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny. |
W ciągu roku szkolnego |
Agata Bochniak- Obrębska |
11 |
Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka: np. Dzień Uśmiechu- 6 października, Dzień niezapominajki- 15 maja, Dzień Ochrony Środowiska- 5 czerwca, Dzień przyjaciela- 9 czerwca |
W ciągu roku szkolnego
|
Nauczyciele grup |
12 |
Informowanie rodziców na bieżąco np. w formie gazetek na korytarzu o działaniach przedszkola na rzecz wspierania rodziny |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie |
|||
Potrzeba bezpieczeństwa |
|||
1 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny
|
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor |
2 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
3 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. |
wrzesień
|
Nauczyciele wszystkich grup |
6 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
8 |
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
9 |
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli |
wrzesień-październik |
Nauczyciele wszystkich grup |
10 |
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
11 |
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele wszystkich grup |
12 |
Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele wszystkich grup |
13 |
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: „Dnia praw dziecka” w przedszkolu |
listopad |
Anna Płoska |
14 |
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy |
Styczeń/luty/ czerwiec |
Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba poznawcza |
|||
1 |
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno – wychowawczej |
Cały rok szkolny
Sprawozdanie za I i II półrocze roku szkolnego. |
Wszyscy nauczyciele |
2 |
Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
3 |
Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju. Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. Formułowanie wniosków z diagnozy i wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
5 |
Przygotowanie w salach kącików zainteresowań m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, innych i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
6 |
Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności |
|||
1 |
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. |
Czerwiec/ Sierpień |
Nauczyciele grup dzieci nowoprzyjętych |
2 |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Wrzesień |
Anna Kruk |
3 |
Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej |
Wg planu pracy psychologa |
Psycholog |
4 |
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa |
Wg planu pracy specjalistów |
psycholog/pedagog specjalny |
6 |
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem specjalnym/psychologiem. |
Wg planu pracy specjalistów |
psycholog/pedagog specjalny |
Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości |
|||
1 |
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup Psycholog Pedagog specjalny |
2 |
Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
3 |
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczno- pedagogiczne |
W ciągu roku szkolnego |
Psycholog/ Pedagog specjalny |
5 |
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup starszych (5- latki) |
6 |
Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael
|
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty: · budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom · kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola · ujednolicenie oddziaływań wychowawczych · poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka · podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców · zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców · inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola · lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych · rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. · nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . · wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; · rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, · rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy · nabywanie poczucia pewności siebie |
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym ( w przypadku takiej sytuacji) |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grupy dziecka |
2 |
Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grupy dziecka |
3 |
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grupy dziecka / Nauczyciele specjaliści |
4 |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grupy dziecka/ Nauczyciele specjaliści |
5 |
Wykorzystanie książek do rozwijania u dzieci z doświadczeniem migracyjnym poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Baranowie. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grupy dziecka/ Nauczyciele specjaliści |
6 |
„Dzień ukraiński (lub inny w zależności czy do przedszkola uczęszczają dzieci z doświadczeniem migracyjnym) w przedszkolu” – organizacja w grupach do których uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grupy dziecka |
Spodziewane efekty: · wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym · uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców
|
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady: – logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne – pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele specjaliści |
2 |
Przeprowadzenie obserwacji wstępnej oraz końcowej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego |
wrzesień-październik/ kwiecień |
Nauczyciele grup |
3 |
Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego, psychologa w ramach „diagnozy pogłębionej” |
Listopad/kwiecień/ czerwiec |
Psycholog Pedagog specjalny |
4 |
Formułowanie wniosków z obserwacji wstępnej oraz końcowej – określenie mocnych i słabych stron grupy |
Październik/ kwiecień |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
5 |
Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu – ustalenie zasad i harmonogramu współpracy |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
6 |
Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów/konsultacji |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Zachęcenie rodziców do udziału w projekcie edukacyjnym „Zostań znajomym swojego dziecka”, którego ideą jest uczestniczenia rodziców/opiekunów w internetowym życiu dzieci, poznania ich zainteresowań i wirtualnej społeczności. |
Wg harmonogramu projektu |
Chętni nauczyciele |
8 |
Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem |
listopad-czerwiec |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
9 |
Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
10 |
Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej: – planowanie pracy, – prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, – organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, – podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu |
Zespołu ds. ppp |
11 |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu ws. ppp tj: · bieżąca praca z dzieckiem · zajęcia rozwijające uzdolnienia · zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym; · porady i konsultacje |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
12 |
Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz wsparcia rodziny |
|||
1 |
Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kadzidle w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń. |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor/ Nauczyciele grup/ Nauczyciele specjaliści |
2 |
Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
3 |
Współpraca z Posterunkiem Policji w Baranowie- współpraca z policją w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, włączenie się policji w działalność profilaktyczną przedszkola |
W razie potrzeb |
Dyrektor Wszyscy nauczyciele |
4 |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Baranowie – współpraca z asystentami rodziny, pomoc uprawnionym rodzicom w uzyskaniu dofinansowania dożywiania w przedszkolu i innych form pomocy |
W razie potrzeb |
Dyrektor
Nauczyciele grup |
5 |
Lokalne fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz wsparcia rodziny. |
W razie potrzeb |
Dyrektor
Nauczyciele grup |
6 |
Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie – współpraca z centrum i opiekunami dzieci w przypadku uczęszczania do przedszkola dzieci objętych pieczą zastępczą. |
W razie potrzeb |
Dyrektor Pedagog specjalny |
7 |
Praca nauczycieli/nauczycieli specjalistów w zespole ds. „Niebieskie Karta” |
W razie potrzeb |
Wyznaczeni nauczyciele/specjaliści |
8 |
Sąd – wnioskowanie o wgląd w sytuację rodziny w przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone lub już naruszone |
W razie potrzeb |
Dyrektor Pedagog specjalny |
9 |
Gminne Biblioteka Publiczna w Baranowie – przygotowanie prezentacji wartościowych publikacji książkowych dla rodziców/ wsparcie nauczycieli w rozwijaniu umiejętności współpracy z rodzicami dzieci |
Maj |
Barbara Grala |
Spodziewane efekty: · uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców · optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny · rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi · podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków |
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej. |
|||
|
|
|
|
1 |
Codzienna aktywność ruchowa przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym codzienna (w miarę możliwości) organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2 |
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne
|
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3 |
Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
4 |
Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej u dzieci na gazetce dla rodziców, stronie Internetowej |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
5 |
Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2023” we współpracy z Klubem piłkarskim Świt Baranowo (17 września lub w zależności od pogody inny termin) |
Wrzesień/ W ciągu roku szkolnego |
Chętni nauczyciele |
6 |
Spotkania z trenerami różnych dyscyplin/ wycieczki do różnych obiektów sportowych tj. stadion/hala sportowa |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
8 |
Udział w wydarzeniu sportowym o zasięgu europejskim: „Move week”, mającym na celu promowanie korzyści płynących z aktywnego stylu życia oraz regularnego uprawniania sportu i aktywności fizycznej. |
Maj |
Chętni nauczyciele |
9 |
„Dzień pustej klasy” – 16 czerwca- udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu. |
Czerwiec |
Chętni nauczyciele |
10 |
Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków” w partnerstwie ze Szkoła Podstawową w Baranowie/ Szkołą Podstawową w Jastrząbce/ Szkoła Podstawowa w Zawadach |
Czerwiec |
Anna Płoska |
11 |
Udział w akcji Misiowej Mamy: „Spacerujemy – zdrowia nie marnujemy!” – zachęcanie rodziców do cyklicznego spacerowania z dziećmi |
W ciągu roku szkolnego |
Chętni nauczyciele |
12 |
Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe. Pozyskanie sponsorów. |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor Nauczyciele |
Spodziewane efekty: chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych; · zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach · poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku · poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej · nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej · doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości · ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną |
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych |
wrzesień |
Zespół ds.. WDN |
2 |
Udział w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK 2023 |
7-22.10.2023 |
Chętni nauczyciele |
3 |
Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować” |
Wg harmonogramu programu |
Chętni nauczyciele |
4 |
Bezpieczne korzystanie z internetu „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. |
luty |
Chętni nauczyciele |
5 |
Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis |
Wg harmonogramu projektu |
Chętni nauczyciele |
6 |
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami: · nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem, · korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype), · wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty, · tworzenie poczty grupowej. |
W razie potrzeb |
Dyrektor Nauczyciele |
7 |
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów „Polityki bezpieczeństwa danych osobowych” m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom |
Cały rok szkolny |
Dyrektor
Nauczyciele |
Spodziewane efekty: · wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych · zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu · optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość |
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach: np.
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
Wszyscy nauczyciele według ofert.
3.2 Organizacja imprez i uroczystości- kalendarz roku szkolnego 2023/ 2024
Lp. |
Nazwa imprezy/uroczystości |
Termin realizacji |
Uwagi/ Nauczyciel odpowiedzialny |
1. |
Dzień Przedszkolaka |
Wrzesień |
Anna Kruk |
2. |
Europejskie Dni Dziedzictwa |
Wrzesień |
Małgorzata Kaczmarczyk |
3. |
Dzień Edukacji Narodowej |
Październik |
Anna Kruk |
4. |
Pasowanie na przedszkolaka |
Październik/ Listopad |
Wychowawcy grup dzieci nowoprzyjętych |
5. |
Dzień Niepodległości |
Listopad |
Marta Lisiewska |
6. |
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka |
Listopad |
Anna Płoska |
7. |
Andrzejki |
Listopad |
Wszyscy nauczyciele/A.Bochniak- Obrębska/ M.Fąk 1 zabawa 1 grupa |
8. |
Mikołajki |
Grudzień |
Monika Fąk |
9. |
Wigilia w przedszkolu |
Grudzień |
Joanna Piórkowska/ Zofia Krawczyk |
10. |
Bal karnawałowy |
Styczeń |
Wszyscy nauczyciele/ 1 zabawa 1 grupa |
11. |
Dzień Babci i Dzień Dziadka |
Styczeń |
Agnieszka Deptuła |
12. |
Powitanie wiosny |
Marzec |
Agnieszka Zalewska |
13. |
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu/ Integracji |
Kwiecień |
Barbara Grala (+ prelekcja dla Rodziców) |
14. |
Piknik Rodzinny |
Czerwiec |
Agata Bochniak- Obrębska |
15. |
Olimpiada Przedszkolaków |
Czerwiec |
Anna Płoska |
16. |
Pożegnanie Starszaków |
Czerwiec |
Agnieszka Deptuła/ Joanna Piórkowska |
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
L.p |
Instytucje |
Osoba odpowiedzialna |
Termin |
1. |
Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) |
Wszyscy nauczyciele w grupach |
Cały rok szkolny |
2. |
Szkoła Podstawowa w Baranowie/ Szkoła Podstawowa w Jastrząbce/ Szkoła Podstawowa w Zawadach |
Anna Płoska |
W ciągu roku szkolnego |
3. |
Gminna Biblioteka Publiczna |
Barbara Grala |
Maj |
4. |
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna |
Agata Bochniak- Obrębska Anna Płoska Małgorzata Kaczmarczyk |
W ciągu roku szkolnego |
5. |
Policja |
Dyrektor |
wrzesień |
6. |
Straż pożarna |
Dyrektor/ Barbara Grala |
październik |
7. |
Ratownik medyczny |
|
W ciągu roku szkolnego |
8. |
Lokalne firmy |
Wszyscy nauczyciele |
W ciągu roku szkolnego |
9. |
Lokalne media – promocja przedszkola |
Agnieszka Deptuła/ Joanna Piórkowska/ Wszyscy nauczyciele/ Dyrektor |
W ciągu roku szkolnego |
10. |
Teatr profilaktyczny |
Dyrektor |
W ciągu roku szkolnego
|
11. |
Urząd Gminy w Baranowie, GOPS |
Dyrektor/ nauczyciele specjaliści/ wychowawcy
|
W ciągu roku szkolnego |
12. |
Wycieczki wyjazdowe- według oferty |
Wszyscy nauczyciele we współpracy z Radą Rodziców |
W ciągu roku szkolnego |
3.4 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom
Lp. |
Zadanie dodatkowe |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Prowadzenie kroniki przedszkolnej |
Agnieszka Zalewska |
2. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola-aktualizacja aktów prawnych, zakładek, pisanie artykułów ogólnych uroczystości takich jak- Andrzejki, Bal karnawałowy, spotkania z przedstawicielami zawodów (jeśli grupowe wtedy nauczyciel organizujący spotkanie) Publikacje dla Rodziców we współpracy z GBPwB udostępnione na str. |
Agnieszka Deptuła/ Joanna Piórkowska
Barbara Grala |
3. |
Dekoracja korytarza- Okno i drzwi wejściowe, korytarz dekoracja na ścianie, kącik segregacji odpadów- aktualizacja |
Marta Lisiewska/ Barbara Grala |
4. |
Gazetka pedagoga specjalnego ( po lewej strony od wejścia- aktualizacja) |
Agata Bochniak- Obrębska |
5. |
Gazetka logopedyczna ( między salą Biedroneczek a Krasnoludkami- aktualizacja) |
Małgorzata Kaczmarczyk |
6. |
Gazetka psychologa (za salą terapetyczną- aktualizacja) |
Anna Płoska |
7. |
Gazetka dla Rodziców ( naprzeciwko szatni przy głównym wejściu) |
Anna Darkowska |
8. |
Galeria zdjęć- systematyczna aktualizacja |
Monika Fąk |
9. |
Pokój Nauczycieli- dbanie o porządek |
Wszyscy nauczycieli |
10. |
Protokoły rady pedagogicznej |
Anna Kruk |
11. |
Informacje o uroczystościach/ akcjach na drzwi przedszkola |
Nauczyciele odpowiedzialni na uroczystość/ akcję |
3.5 Zespoły zadaniowe nauczycieli
Zespoły zadaniowe nauczycieli ustalone według protokołu z zebrania Rady Pedagogicznej w dn. 31.08.2023r.
3.6 Harmonogram posiedzeń Rady Pedagogicznej:
Miesiąc |
Rodzaj posiedzenia |
Główne zagadnienia |
sierpień 2023
|
organizacyjne |
– zapoznanie z wytycznymi MEiN – zapoznanie nauczycieli z przydziałem czynności na nowy rok szkolny, – zatwierdzenie dokumentacji, |
wrzesień 2023
|
organizacyjne |
– zapoznanie nauczycieli z planem nadzoru pedagogicznego, – zatwierdzenie dokumentacji, – ustalenie organizacji roku szkolnego, – przedstawienie założeń programu wychowawczo – profilaktycznego, – przedstawienie założeń programu własnego. |
listopad 2023
|
programujące/ organizujące |
– szkolenie RP, – sprawy organizacyjne, – wyniki obserwacji – plany działań wspierających – założenia planu finansowego
|
luty 2024
|
podsumowujące |
– podsumowanie pracy przedszkola za I półrocze roku szkolnego, – przedstawienie ogólnych wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, – rekrutacja |
marzec/kwiecień 2024
|
analityczne / programujące |
Projekt organizacji przedszkola (zaopiniowanie przez RP), |
czerwiec/lipiec/
|
podsumowujące |
– przedstawienie sprawozdania ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, – przedstawienie informacji o działalności przedszkola w roku szkolnym 2023/ 2024 |
3.7 Harmonogram zebrań z Rodzicami
L. p. |
Termin spotkania/ zebrania |
Tematyka |
1. |
Wrzesień 2023 |
Organizacja pracy przedszkola. Spotkania z wychowawcami. |
2. |
Wrzesień 2023 |
Zebranie Trójek grupowych |
3. |
Listopad 2023 |
Informacja o wynikach obserwacji oraz o dotychczasowej działalności przedszkola |
4. |
Luty 2024 |
Podsumowanie pracy przedszkola za I semestr roku szkolnego 2023/ 2024 |
5 |
Czerwiec 2024 |
Podsumowanie pracy przedszkola za II semestr roku szkolnego 2023/ 2024 |
6. |
Według potrzeb |
Zebrania grupowe/ Zebrania w sprawie organizacji uroczystości |