ROCZNY PLAN PRACY 2022/2023
ROCZNY PLAN PRACY
Gminnego Przedszkola w Baranowie
na rok szkolny 2022/2023
Podstawa prawna:
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.) – art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 82 ust. 2.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.) – § 22, § 23, § 24,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017, poz. 356 ze zm.) – załącznik nr 1.
- Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646 ze zm.) – § 3, § 4 ust. 2, § 8 ust.2.
- Rozporządzenie MEN z 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055) -§ 9 ust. 3, § 8, § 9, § 10.
- Rozporządzenie MENiS z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1604) – § 2, § 3.
- Statut przedszkola.
Plan opracowany został w oparciu o:
- wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2021/2022
- podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- diagnozę potrzeb i zainteresowań,
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego,
- treści podstawy programowej.
Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2021/2022
- Organizowanie konkursów rozwijające zainteresowania i zdolności dzieci. Zachęcanie dzieci do brania udziału w konkursach zewnętrznych.
- Kontynuowanie realizacji programów, projektów edukacyjnych i akcji charytatywnych.
- Kontynuowanie współpracy z rodzicami, ze środowiskiem lokalnym, (poszerzenie współpracy o nowe instytucje).
- Udział nauczycieli w doskonaleniu zewnętrznym, zgodnie z potrzebami przedszkola.
- Kontynuowanie i poszerzanie współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Myszyńcu.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
1.Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
2.Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
4.Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy,w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
5.Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
6.Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
7.Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej,w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
8.Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
9.Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Diagnoza stanu przedszkola na dzień 31.08.2022 r.
- Przedszkole wyróżnia atrakcyjna oferta edukacyjna oraz bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu.
- Wychowankowie przedszkola uczestniczą w konkursach, a także akcjach charytatywnych o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim.
- Przedszkole działa zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości.
- W przedszkolu dba się o współpracę z rodzicami. Rodzice uczestniczą w działaniach przedszkola, szczególnie w tych, które dotyczą ich dzieci.
- W przedszkolu panuje dobra atmosfera pracy.
- Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i wciąż doskonalą swoje umiejętności, które są zgodne z potrzebami przedszkola, na bieżąco uczestniczą w szkoleniach, konferencjach i webinariach.
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, OSP, Policją, GOKSiR w Baranowie, Urzędem Gminy i zakładami pracy.
- Rodzice są zadowoleni z pracy przedszkola.
- Baza lokalowa przedszkola i jego wyposażenie pozwalają na realizację przyjętych programów.
- Kąciki zabaw oraz atrakcyjne zabawki zachęcają dzieci do swobodnej, twórczej zabawy oraz uczą zabaw w zespole.
- Plac zabaw sprzyja zabawom na świeżym powietrzu oraz umożliwia atrakcyjne i bezpieczne spędzanie czasu, pod opieką nauczycieli.
Formy pracy:
- Sposób realizacji
- organizowanie różnorodnych form współpracy z rodzicami, aby wspólnie kształtować u dzieci określone formy zachowania a także przestrzegania zasad i reguł współpracy,
- proponować dzieciom, takie zabawy, podczas których dzieci uczą się panować nad swoimi emocjami, wyrażać i identyfikować własne potrzeby jak i uwzględniać potrzeby innych,
- dziecko przekraczając próg przedszkola, staje się członkiem grupy przedszkolnej z czym wiążą się określone, nowe dla niego prawa i obowiązki, szczególnie dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
- realizacja działań w kształtowaniu postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie u dzieci,
- uczestnictwo dzieci w różnych konkursach oraz w akcjach charytatywnych – rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych,
- Rozwijanie edukacji ekologicznej wśród dzieci, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne:
- opracowanie i realizacja działań związanych z ochroną środowiska,
- nawiązanie współpracy ze środowiskiem lokalnym,
- Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, w celu zapewnienia dodatkowego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również dzieciom zdolnym:
- nauczyciele diagnozują potrzeby rozwojowe dzieci, diagnozują poziom funkcjonowania dziecka, rozpoznają umiejętności i możliwości rozwojowe każdego wychowanka poprzez: systematyczną obserwację dzieci, indywidualizację pracy z dzieckiem, udzielanie skutecznego wsparcia zgodnego z potrzebami dziecka wskazanymi po diagnozie nauczyciela lub zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- nauczyciele stosują metody aktywizujące,
- kąciki zabaw, atrakcyjne zabawki, realizowane innowacje pedagogiczne zachęcają dzieci do kreatywności,
Spodziewane efekty:
- Nauczyciele znają i stosują metody i formy wspomagające indywidualny rozwój dzieci, stosują Tik w edukacji.
- Dzieciom w przedszkolu zapewniona jest dodatkowa opieka i pomoc, wzmacnia się pozytywny klimat przedszkola oraz poczucie bezpieczeństwa dzieci.
- Przedszkole zapewnia wysoką jakość kształcenia – dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dzieciom uzdolnionym,
- Nauczyciele korzystają w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz stosują Tik w edukacji przedszkolnej,
- Treści programowe są adekwatne do rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych oraz indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
Dziecko:
- respektuje normy społeczne,
- zdobywa zaplanowane umiejętności,
- jest twórcze i kreatywne w zabawach,
- angażuje się w akcje i projekty realizowane w przedszkolu, jednocześnie angażuje w nie swoich rodziców,
- otrzymuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
- ma świadomość, jak bezpiecznie korzystać z podstawowych narzędzi i zasobów cyfrowych.
Nauczyciele:
- działają w zespole, wspólnie planują działania podejmowane w przedszkolu, rozwiązują problemy i pomagają sobie nawzajem,
- współdziałają z rodzicami,
- diagnozują i obserwują rozwój każdego dziecka,
- organizują kreatywną przestrzeń edukacyjną dziecka,
- kształtują postawy patriotyczne,
- komunikują się z rodzicami za pomocą różnych form (telefoniczne i osobiście), organizują zebrania i dni konsultacji dla rodziców, są dostępni dla rodziców w wyznaczonym czasie,
- efektywnie pomagają dzieciom w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
- Obszary działalności przedszkola – realizacja zamierzeń w roku szkolnym 2022/2023
- Efekty kształcenia i wychowania
Zadania główne:
- realizacja zadań:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w przedszkolu, rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
- Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat przedszkola oraz poczucie bezpieczeństwa dzieci.
Nazwa podejmowanych zadań i sposób ich realizacji |
Terminy realizacji i wymagane dokumenty |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
1) Udział w akacjach charytatywnych – kształtowanie postaw niesienia pomocy drugiemu człowiekowi, służenia sprawom, ideom i grupom społecznym, angażowania się w ważne sprawy na rzecz innych. 2) Kształtowanie postaw w oparciu o literaturę dziecięcą. 3) Budowanie systemu wartości u dzieci – zapoznanie rodziców z planowanymi działaniami (podczas zebrań, przez organizację uroczystości i imprez, informacje na stronie internetowej przedszkola). 4) Organizowanie zajęć wychowawczo-dydaktycznych – przekazywanie wychowankom wartości wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształcenie pożądanych społecznie postaw, wzorców właściwych zachowań, przykładów postępowania, do dbałości o zdrowie. 5) Stosowanie metod i form pracy inspirujących do podejmowania działań w zakresie rozróżniania dobra i zła. 6) Organizowanie zajęć i zabaw zorientowanych na realizację idei wychowania do wrażliwości na prawdę i dobro: empatii, wrażliwości na krzywdę, szacunku, opiekuńczości, odróżniania dobra od zła, zainteresowania otoczeniem społecznym oraz dbałości o zdrowie. 7) Dostarczanie wzorów postępowania np. rodziców, poszanowanie odmiennych opinii, miłość bliźniego. 8) Poznawanie utworów literackich związanych z kształtowaniem postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie. 9) Organizowanie dni aktywności m.in. Dzień Kropki. 10) „Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu 11) „Czarodziejskie słowa” – wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych 12) Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem 13) Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania kolegą/koleżanką z grupy: zorganizowanie kącika urodzinowego dla dzieci, organizacja urodzin dziecka w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem itp. 14) Gromadzenie literatury pokazującej prawdę, dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania, a także materiału do kształtowania inteligencji emocjonalnej – powielenie i przekazanie do grup. 15) Realizacja bajkoterapii, jako czasu na słuchanie i analizę literatury pokazującej prawdę, dobro i zło oraz wzory poprawnego zachowania – odnotowywanie w dzienniku. 16) Realizacja dodatkowych projektów edukacyjnych. 17) Przygotowanie w salach tematycznych kącików zainteresowań: -Przyrodniczego, -Patriotycznego, -Czytelniczego, -Muzycznego, -i innych. 18) Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych – odnotowywanie w dzienniku. 19) Inspirowanie dzieci do zabaw konstrukcyjnych i udział w nich nauczyciela – realizacja konkretnych celów pedagogicznych – odnotowywanie w dzienniku. 20) Cykliczne organizowanie sprzątania w sali przedszkolnej (segregowanie klocków, układanie zabawek itp.. )– odnotowywanie w dzienniku. 21) Realizacja programu „ Preorientacja zawodowa” – celem programu jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci. 22) Umożliwianie dzieciom kontaktu ze sztuką teatralną na terenie przedszkola.
|
Informowanie rodziców o prowadzonych działaniach poprzez stronę internetową przedszkola.
Arkusze obserwacji pedagogicznych
Strona internetowa przedszkola.
|
Nauczyciele grup |
1) Działania prowadzące do uzyskania spodziewanych efektów w zakresie edukacji ekologicznej poprzez kształtowanie pozytywnego nastawienia dzieci do przyrody i rozbudzanie wrażliwości ekologicznej, czyli życia w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym: – podejmowanie przez dzieci różnego rodzaju inicjatyw, rozwijanie zainteresowań przyrodą, otoczeniem i potrzebą jej ochrony, obserwacje bogactw przyrody i różnych zjawisk z nią związanych, – podejmowanie działań promujących zdrowy styl życia, – organizowanie zajęć i aktywności ekologicznych – umożliwienie dzieciom udziału w konkursach rozwijających wiedzę i zainteresowania ochroną przyrody organizowanych na terenie przedszkola i poza nim, – zabawy z elementami dramy i pantomimy związane z ochroną przyrody, co pozwoli dziecku na twórcze wyrażanie własnych przeżyć i myśli. 2) Udział dzieci w akcjach i projektach związanych z ekologią. 3) Organizacja stałych i czasowych kącików zabaw umożliwiających nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną przyrody i środowiska. 4) Nawiązanie współpracy ze środowiskiem lokalnym w zakresie ekologii, organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów zajmujących się ochroną przyrody (na terenie przedszkola i poza nim), np. z leśnikiem, pszczelarzem. Rozwijanie zainteresowań dzieci oraz wspieranie aktywności w poznawaniu zagadnień związanych z ochroną środowiska przyrodniczego – poznawanie otaczającego świata poprzez organizowane wycieczki, 5) założenie „kącików przyrodniczych” w salach. |
Analiza dokumentacji nauczycieli: – dokumentacja zajęć z dziećmi: zapisy w dzienniku, scenariusze zajęć, prace dzieci, – strona internetowa przedszkola
|
Nauczyciele grup |
1) Nauczyciele diagnozują potrzeby rozwojowe dzieci, diagnozują poziom funkcjonowania dziecka, rozpoznają umiejętności i możliwości rozwojowe każdego wychowanka poprzez: prowadzenie systematycznej obserwacji, stosowanie różnych sposobów indywidualizacji pracy, udzielanie skutecznego i efektywnego wsparcia zgodnie z potrzebami dziecka wskazanymi również w opinii, orzeczeniu lub we wskazaniach po rozpoznaniu nauczycielskim: – korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych, – zapewnienie dodatkowej opieki i pomocy dzieciom, wzmacnianie pozytywnego klimatu przedszkola oraz poczucia bezpieczeństwa dzieci. 2) Organizacja zajęć otwartych dla rodziców i nauczycieli. 3) Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazanie informacji na posiedzeniu rady pedagogicznej w celu ustalenia działań i profilaktyki. 4) Uczenie dzieci radzenia sobie z emocjami, stresem, napięciem, lękiem poprzez działanie kształtujące odporność emocjonalną |
Analiza dokumentacji nauczycieli: – dokumentacja zajęć organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej z dziećmi, – indywidualne plany pracy z dzieckiem, scenariusze zajęć.
|
Nauczyciele grup |
Kształtowanie postaw patriotycznych: 1)Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi – rozumienie ich znaczenia dla tożsamości narodowej. 2) Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością, zapoznanie z ważniejszymi zabytkami, herbem, legendami i charakterystycznym budownictwem – umożliwienie dzieciom poznania najbliższego otoczenia poprzez wyjścia i spacery. 3) Udział w konkursach plastycznych związanych z symbolami narodowymi. 4) Realizacja akcji patriotycznych organizowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
|
Analiza dokumentacji nauczycieli: – dokumentacja zajęć z dziećmi: zapisy w dzienniku, scenariusze zajęć, prace dzieci, – strona internetowa przedszkola
|
Nauczyciele grup |
1) Obserwacja zjawisk atmosferycznych, prowadzenie kalendarzy pogody. 2) Uprawa roślin, obserwacja ich wzrostu przy użyciu prostych narzędzi badawczych. 3) Przybliżenie dzieciom obiegu wody w przyrodzie, organizacja Dnia Wody, 4) Zabawy ,, W małego chemika” (eksperymenty z magnesami, wodą, materiałem przyrodniczym, powietrzem itp.) 5) Przedszkolak kucharz – przygotowanie prostej potrawy, umiejętność korzystania z wagi kuchennej |
Analiza dokumentacji nauczycieli: – dokumentacja zajęć z dziećmi: zapisy w dzienniku, scenariusze zajęć, prace dzieci, – strona internetowa przedszkola
|
Nauczyciele grup |
Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w przedszkolu i poza nim: w ogrodzie przedszkolnym, na spacerach, wycieczkach. Przestrzeganie przepisów BHP i P. Poż. oraz przepisów ruchu drogowego. · Jestem bezpieczny w przedszkolu, w domu, na ulicy” – spotkania w przedszkolu z policjantem.
i placu zabaw.
z przedszkola we współpracy ze strażą pożarną.
z różnorodnymi zagrożeniami w codziennym życiu. Bezpieczeństwo na drodze:
Praktyczna nauka numerów alarmowych (symulacja). Higiena osobista, otoczenia oraz zapobieganie chorobom:
systematyczne mycie zębów w grupach – zwracanie uwagi na utrzymywanie czystości przyborów do mycia zębów, wymiana przyborów w przypadku zużycia, zniszczenia. Zdrowe odżywianie:
§ Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków: sałatki owocowe, warzywne, szaszłyki owocowe, kolorowe kanapki, soki owocowe, itp. Aktywny styl życia: § przyzwyczajanie do przebywania na świeżym powietrzu. § Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez: – organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu; – przeprowadzenie zajęć ruchowych przy muzyce oraz metodami twórczymi i aktywnymi; – systematyczne prowadzenie zajęć gimnastycznych w każdej grupie wiekowej, – udział w zabawach wyciszających i relaksujących z wykorzystaniem muzyki, – ćwiczenia zapobiegające wadom postawy. |
Zapisy w dzienniku. Strona internetowa przedszkola. |
Nauczyciele grup. |
Diagnozowanie potrzeb rozwojowych dzieci
Nazwa zadania i sposób realizacji |
Terminy realizacji, wymagane dokumenty |
Osoby odpowiedzialne za realizację |
1. Adaptacja dziecka w przedszkolu . Zorganizowanie „Dni otwartych” w przedszkolu. 2. Organizowanie warunków sprzyjających bezstresowej adaptacji dzieci przyjętych do przedszkola . 3. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych według przyjętych narzędzi: – Wstępne, – Okresowe, – Końcowe 4. Organizowanie warunków działalności przedszkola pozwalających na zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji przedszkola przez dzieci. Diagnozowanie potrzeb rozwojowych, rozpoznawanie zainteresowań i uzdolnień dzieci. 5.Organizowanie zajęć wspomagających rozwój dzieci w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej – logopeda, psycholog, pedagog specjalny. 6.Organizowanie zajęć usprawniających wszechstronny rozwój dziecka, stosowanie różnorodnych metod i form pracy rozwijających samodzielność oraz inspirujących do podejmowania twórczej aktywności dzieci. 7. Realizacja zasady indywidualizacji podczas zajęć dydaktycznych. 8. Opracowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju wybranych dzieci. 9. Nawiązanie kontaktu z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Myszyńcu (zajęcia adaptacyjne, zajęcia logopedyczne w poradni i w przedszkolu). |
Arkusz do diagnozy potrzeb rozwojowych i uzdolnień dzieci.
Arkusze obserwacji, podsumowanie obserwacji- grupowe.
Dzienniki zajęć i zajęć innych, plany pracy z dzieckiem – cały rok szkolny.
Analiza stosowanych metod i form pracy z dzieckiem w tym alternatywnych wspierających samodzielność oraz twórczą aktywność – arkusz analizy stosowanych metod. |
Nauczyciele |
Zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa.
L.p. |
Zadanie/ sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
1. |
Wykonanie gazetek na korytarzu dla Rodziców i dzieci celem zapewnienia informacji o aktualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju oraz aktualnych zaleceniach GIS. |
Nauczyciele grup
|
Rok szkolny |
2. |
Przeprowadzanie pogadanek dla Rodziców wspierających w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID- 19 |
Nauczyciele grup
|
Planowany kalendarz uroczystości w roku szkolnym 2022/2023:
Data. |
Tematyka |
Osoba odpowiedzialna |
Uwagi |
Wrzesień |
Dzień Przedszkolaka |
Anna Kruk |
|
Wrzesień
|
Sprzątanie świata |
Nauczyciele grup |
|
Październik |
Pasowanie na przedszkolaka |
Izabela Panuś Anna Kruk Agnieszka Zalewska |
|
Październik
|
Dzień Edukacji Narodowej |
Agnieszka Deptuła |
|
Listopad |
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka |
Anna Płoska |
|
Listopad |
Święto Niepodległości |
Anna Darkowska |
|
Listopad |
Zabawy andrzejkowe |
Nauczyciele grup |
|
Grudzień |
Spotkanie z Mikołajem |
Marta Lisiewska |
|
Grudzień |
Tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe Wigilia |
Joanna Piórkowska Agnieszka Deptuła Zofia Krawczyk |
|
Styczeń/Luty |
Dzień Babci i Dziadka |
Agnieszka Zalewska |
|
Styczeń |
Bal karnawałowy. |
Nauczyciele grup |
|
Marzec |
Powitanie wiosny. |
Monika Fąk |
|
Kwiecień |
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu |
Agata Bochniak- Obrębska |
|
Kwiecień |
Dzień Języka Ojczystego |
Małgorzata Kaczmarczyk |
|
Maj/ Czerwiec |
Święto Rodziny |
Anna Darkowska |
|
Maj/ Czerwiec |
Bieg po zdrowie |
Anna Darkowska |
|
Czerwiec |
Zakończenie roku szkolnego |
Agnieszka Zalewska Agnieszka Deptuła |
|
w ciągu roku |
Wycieczki |
Nauczyciele grup |
Wydarzenia przedszkolne, spotkania , udział dzieci w uroczystościach lokalnych, konkursach, przeglądach, turniejach, festiwalach
Lp. |
Nazwa |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni |
Uwagi |
1. |
Spotkania z policjantem |
wrzesień/październik |
Dyrektor |
|
2 |
Cykl zajęć z psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
|
3. |
Spotkania ze strażakami |
Rok szkolny |
Dyrektor |
|
4. |
Udział dzieci w Przeglądzie Kolęd i Pastorałek. |
styczeń |
Nauczyciele grup |
|
5. |
Spotkania z pracownikami GOKSiR- wykonanie ozdób wielkanocnych lub inne według harmonogramu pracy GOKSiR w Baranowie. |
Rok szkolny |
Nauczyciele grup |
|
6. |
Spotkania z ludźmi wykonującymi ciekawe zawody. |
Rok szkolny |
Nauczyciele grup/ Dyrektor |
|
7. |
Udział dzieci w konkursach według różnych propozycji. |
Rok szkolny |
Nauczyciele grup |
Promocja przedszkola i system obiegu informacji.
L.p. |
Zadanie/ sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
1. |
Organizacja udziału w konkursach zewnętrznych wg ofert. |
Nauczyciele grup
|
Cały rok szk. |
2. |
Informacja o przedszkolu w prasie, na portalach internetowych,
w kronice przedszkolnej,
na gazetkach przedszkolnych,
galeria zdjęć |
Agnieszka Deptuła, Joanna Piórkowska
A. Zalewska, A. Bochniak- Obrębska Anna Płoska, Małgorzata Kaczmarczyk
Agata Bochniak- Obrębska
|
Cały rok szk. |
Współpraca z rodzicami i wspieranie rodziny w wychowywaniu dzieci.
Zadania |
Sposoby realizacji |
Termin i osoby odpowiedzialne |
1. Organizacja zebrań z rodzicami na początek roku szkolnego. 2. Powołanie trójek grupowych, oraz rady rodziców przedszkola. 3. Ustalenie zakresu współpracy. 4. Zapoznanie z terminarzem spotkań ogólnych i grupowych |
– przedstawienie Planu Pracy Przedszkola na rok szk. 2022/2023 – zapoznanie ze statutem placówki, – procedury bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu, – umowa z rodzicami za godziny pobytu dziecka w przedszkolu, – bieżące informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych, – zapoznanie z oczekiwaniami Rodziców. |
Wrzesień, Dyrektor, Nauczyciele grup |
Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań |
zapoznanie rodziców z podstawą programową – omówienie poszczególnych obszarów edukacyjnych, · udostępnienie wykazu programów wychowania przedszkolnego zatwierdzonych do realizacji w roku szkolnym 2022/23 · praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia – omówienie założeń prowadzonej pracy indywidualnej i grupowej – wyrównawczej, · dzień informacji dla rodziców – według potrzeb w wyznaczonym terminie, · organizacja zajęć otwartych i warsztatów w grupach wiekowych – informowanie i zapraszanie rodziców, · pomoc rodziców w organizowaniu uroczystości, · włączanie rodziców do udziału w konkursach organizowanych dla dzieci i rodziców, · informacja o gotowości do nauki w szkole (indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci), · prezentacja ważnych informacji na tablicy dla rodziców, · włączanie rodziców w bogacenie bazy materialnej grupy/przedszkola poprzez dostarczanie potrzebnych do zajęć materiałów, przyborów, okresowe wzbogacanie kącika przyrody
|
Cały rok szkolny. Nauczyciele, Rodzice
|
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców |
· omówienie założeń pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu, · informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela, · wygłaszanie referatów na spotkaniach z rodzicami dotyczących specyficznych problemów dzieci organizowanych według potrzeb rodziców i nauczycieli, · wyłonienie dzieci do terapii logopedycznej lub pedagogicznej, stały kontakt nauczycielek grupy ze specjalistami, · wspólne konsultacje, przekazywanie informacji o postępach dzieci nauczycielkom, rodzicom.
|
Cały rok szkolny. Nauczyciele grup, nauczyciele specjaliści |
Współpraca z instytucjami i innymi podmiotami środowiska.
Sposoby realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
|
1. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Myszyńcu
|
1.Przeprowadzenie Dni adaptacyjnych dla nowoprzyjętych dzieci do przedszkola, prelekcja dla Rodziców. 2. Przeprowadzenie logopedycznych badań przesiewowych. 3. Prowadzenie indywidualnych zajęć logopedycznych. 4. Udział nauczycieli w szkoleniach prowadzonych przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną Myszyńcu. Warsztaty dla nauczycieli „ Jak rozpoznać zaburzenia sensoryczne u dziecka”, „Jak pomóc dziecku z zaburzeniami sensorycznymi w szkole/ przedszkolu”. 5. Przeprowadzenie spotkań z rodzicami przez nauczycieli specjalistów w przedszkolu.
|
Dyrektor Logopeda, Psycholog Pedagog specjalny
|
Wrzesień- październik
Cały rok szkolny
|
2. Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Baranowie, Koło Gospodyń Wiejskich |
1. Udział przedszkolaków w organizowanych przez GOKSiR konkursach, przeglądach, festynach. 2. Czynny udział przedszkolaków w imprezach środowiskowych. 3. Udział dzieci w organizowanych przez GOKSiR warsztatach artystycznych. 4. Wspólny wypiek fafernuchów. |
Nauczyciele grup |
Cały rok szkolny
|
3. Współpraca z władzami Gminy |
1. Udział Wójta, przedstawicieli Rady Gminy, w uroczystościach przedszkolnych. 2. Złożenie życzeń okolicznościowych pracownikom Gminy oraz pracownikom innych miejscowych zakładów pracy z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy, |
Dyrektor
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
4. Współpraca z zakładami pracy, instytucjami |
1. Zapraszanie przedstawicieli zakładów pracy na spotkania z dziećmi. 2. Składanie życzeń z okazji Świąt resortowych. 3. Pozyskiwanie sponsorów dla naszej placówki: – środki finansowe na wzbogacanie bazy przedszkola, – wytwory ich produkcji- środki czystości, artykuły spożywcze- nabiał, owoce, warzywa, – Środki pieniężne na zakup zabawek, sprzętu na plac zabaw. |
Nauczyciele grup Dyrektor, Rada Rodziców |
Cały rok szkolny |
5. Gminna Biblioteka Publiczna w Baranowie |
1. Spotkanie z bibliotekarzem– słuchanie wybranej literatury . 2.Udział dzieci w konkursach plastycznych oraz zajęciach organizowanych przez bibliotekę. 3.Grupowe wypożyczanie książek. |
Nauczyciele grup |
Rok szkolny |
6. Policja, Ochotnicza Straż Pożarna, Przychodnia Lekarska, Stadnina koni |
1. Spotkania z przedstawicielami Policji, Straży Pożarnej, Przychodni Lekarskiej./w grupach/ 2. Przeprowadzenie treningu ewakuacyjnego oraz pokaz dzieciom w jaki sposób należy udzielać pierwszej pomocy medycznej przez strażaków. 3. Wycieczka i ognisko integracyjne do Stadniny koni |
Nauczyciele grup
Dyrektor |
Cały rok szkolny |
Organizacja i zarządzanie przedszkolem.
Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola.
L.p. |
Zadanie/ sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
1. |
Ustalenie wykazu dokumentacji pracy nauczyciela i sposobu jej prowadzenia. |
Dyrektor |
1 września 2022r. |
2. |
Ustalenie sposobu i narzędzi prowadzenia obserwacji pedagogicznych. |
Nauczyciele |
do 15 września 2022r. |
Aktualizacja prawa wewnętrznego.
L.p. |
Zadanie/ sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
1. |
Nowelizacja aktów prawnych :
Opracowanie Programu Wychowawczo – Profilaktycznego
Zmiany w Statucie |
Dyrektor
Zespół Zespół |
Na bieżąco |
2. |
Opracowywanie procedur i regulaminów. |
Dyrektor Zespół ds. procedur i regulaminów |
W razie potrzeb |
Przydział zadań dodatkowych.
Lp. |
Zadanie |
Nazwisko i imię nauczyciela |
1. |
Aktualizacja strony internetowej przedszkola
|
Deptuła Agnieszka, Piórkowska Joanna |
2. |
Prowadzenie kroniki przedszkolnej |
Zalewska Agnieszka, Bochniak – Obrębska Agata |
3. |
Gazetki na korytarzu, Informacje dla Rodziców Gazetka pedagogiczno – psychologiczno – logopedyczna |
Darkowska Anna Płoska Anna, Kaczmarczyk Małgorzata, Bochniak- Obrębska Agata |
4. |
Galeria zdjęć |
Bochniak- Obrębska Agata |
5. |
Dekoracja okien na korytarzu, drzwi, ściana |
Kaczmarczyk Małgorzata, Fąk Monika, Marta Lisiewska |
7. |
Protokoły Rady Pedagogicznej |
Kruk Anna |
8. |
Pokój nauczycieli |
Wszyscy nauczyciele |
Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Zajęcia związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Imię i nazwisko nauczyciela |
Termin realizacji zajęć |
Zajęcia dla dzieci uzdolnionych. |
Nauczyciele w grupach. |
Rok szkolny 2022/2023 |
Zajęcia dla dzieci wymagających wsparcia. |
Nauczyciele w grupach. |
Rok szkolny 2022/2023 |
Terapia pedagogiczna Zajęcia rewalidacyjne |
Pedagog specjalny Bochniak – Obrębska Agata |
Rok szkolny 2022/2023 |
Terapia logopedyczna |
Logopeda- Kaczmarczyk Małgorzata |
Rok szkolny 2022/2023 |
Zajęcia z psychologiem |
Psycholog- Płoska Anna |
Rok szkolny 2022/2023 |
Współpraca z Rodzicami:
Zadania |
Sposoby realizacji |
Termin i osoby odpowiedzialne |
· Organizacja zebrania z rodzicami na początek roku szkolnego. · Powołanie trójek grupowych oraz rady rodziców przedszkola. · Ustalenie zakresu współpracy. · Zapoznanie z terminarzem spotkań ogólnych i grupowych. |
· Przedstawienie Rocznego planu pracy przedszkola na rok szkolny 2022-2023. · Zapoznanie ze statutem i procedurami bezpieczeństwa pobytu dziecka w przedszkolu. · Informacja dla rodziców o odpłatności z korzystanie wychowania przedszkolnego · Bieżące informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo- |
Wrzesień Dyrektor, nauczyciele grup. |
Integracja między nauczycielami a rodzicami – realizacja zadań. |
· Zapoznanie rodziców z podstawą programową – omówienie poszczególnych obszarów edukacyjnych. · Przedstawienie przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023. · Praca indywidualna i zespołowa z dziećmi wymagającymi wsparcia – omówienie założeń prowadzonej pracy indywidualnej i grupowej – pomoc psychologiczno-pedagogiczna. · Dzień informacji dla rodziców. · Organizacja zajęć otwartych i warsztatów w grupach wiekowych – informowanie i zapraszanie rodziców. · Udział rodziców w działalności przedszkola, · Pomoc rodziców w organizowaniu imprez i uroczystości. · Włączanie rodziców do udziału w konkursach. · Prezentacja ważnych informacji na tablicy dla rodziców. |
Cały rok szkolny. Nauczyciele, rodzice.
|
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i rodziców. |
· Omówienie założeń pomocy psychologiczno- · Informowanie rodziców o postępach dziecka, kontynuacja pracy z dzieckiem w domu zgodnie z zaleceniami nauczyciela. · Wygłaszanie referatów na spotkaniach z rodzicami dotyczących specyficznych problemów dzieci organizowanych według potrzeb rodziców i nauczycieli. · Wyłonienie dzieci do terapii logopedycznej lub pedagogicznej, stały kontakt nauczycieli grupy ze specjalistami. · Wspólne konsultacje, przekazywanie informacji o postępach dzieci nauczycielom i rodzicom. |
Cały rok szkolny. Nauczyciele grup, nauczyciele specjaliści. |
Wykaz programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do realizacji w roku szkolnym 2022 / 2023 w Gminnym Przedszkolu w Baranowie:
- ,, Drużyna marzeń ‘’J. Wasilewska wydawnictwo WSiP
- ,, English Play Box’ D. Sikora – Banasik, E. Wilkos, wydawnictwo Nowa Era
- ,, TAK dla Jezusa” AZ-0-01/20 z dnia 28.01.2020 wydawnictwo Jedność
Roczny plan pracy Gminnego Przedszkola w Baranowie, zatwierdzony został Uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 1 /2022/2023 z dn. 31 sierpnia 2022r.