Gminne Przedszkole w Baranowie

„Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

Skąd się biorą produkty ekologiczne?” – III edycja ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla przedszkoli opracowanego przez Państwową Inspekcję Sanitarną wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.

Przystąpiliśmy do ogólnopolskiego programu edukacyjnego, którego celem jest zwiększenie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Główne założenia programu:

  • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,

kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,

  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zwiększenie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno- zdrowotnych.

Dzieci z grupy „Biedroneczki” i „Krasnoludki” przystąpiły do udziału w projekcie „Skąd się biorą produkty ekologiczne”. Na początku obejrzały film, ich zadaniem było zaobserwowanie, skąd pochodzą takie produkty, na które przyklejane są znaczki. Usłyszały, że EKO oznacza naturalne, czyli takie, które nie mają żadnych sztucznych dodatków. Zapoznały się z Piramidą Żywienia, przypomniały sobie co należy robić, aby prowadzić zdrowy styl życia, a następnie wykonały taką piramidę. Miały okazję posiać rzeżuchę, koper oraz wyhodować szczypior. Dowiedziały się jak wygląda dzień rolnika i że za wykonywaną pracę w gospodarstwie ekologicznym rolnik otrzymuje certyfikat na swoje produkty. Zaznajomiły się również ze znaczkiem symbolizującym żywność ekologiczną, wyszukiwały produkty oznaczone zielonym listkiem.

Dzięki realizacji programu edukacyjnego dzieci przypomniały i utrwaliły sobie m.in. co oznacza zdrowy styl życia oraz utrwaliły etapy poprawnego mycia rąk. Przedszkolaki dowiedziały się również m.in. jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej, a jakich należy unikać, czy też jak ważna jest aktywność fizyczna dla zdrowia. Na zakończenie dzieci nadawały sobie “Eko-imiona”, i wypełniały karty pracy o tematyce ekologicznej.